Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Betaler for bredbånd, får 280 Kbps

«Da jeg bestile ADSL med 384 Kbps regnet jeg i alle fall med at jeg kunne se på videoer som var kodet i 300 Kbps. Men neida…det går jo ikke.» Høres dette velkjent ut?

Bredbånd?
ITavisen.no mottar mange henvendelser fra kunder som mener bredbåndsoppkoblingen de betaler for gir for dårlig uttelling. En leser skriver:

– Windows Media Player oppgir at jeg har en hastighet på forbindelsen min på 273,3 Kbps, mens jeg trenger 300 for å spille av multimediafilene. Dette er vel for dårlig? Telenor gir jo ikke kundene det de betaler for.

Det tregeste ADSL-abonnementet fra Telenor Nextra skal gi 384 kbps (kilobits per sekund), men det er vanlig at en del av denne ytelsen faller bort til «administrasjon» og andre faktorer. Dette tapet kalles ofte overhead, og gjør at den effektive hastigheten typisk ligger på 10-15 prosent under det man abonnerer på.

Men flere av kundene som abonnerer på en 384 kbps-linje opplever en mye større hastighetsreduksjonen enn det man regner som akseptabelt. 270 kbps er ikke uvanlig, og da snakker vi om en overhead på hele 30 prosent.

Den samme leseren sier han får 278 kbps som resultat når han tester nedlastingshastigheten sin med med ITavisen.nos speedometer. Statistiske målinger med Speedometeret viser også at gjennomsnittet for 384/128-abonnenter ligger langt under 300 kbps.

Erkjenner problemet

Telenor innrømmer at det er problemer med hastigheten for en del av kundene med billigste ADSL-abonnement.

– Det er vanlig å regne med 10-15 prosent overhead, men ikke så mye som 30 prosent.Det er ikke mitt inntrykk at dette er vanlig, men det forekommer. Særlig på de lavere hastighetene. De med 1 megabit opplever ikke på langt nær like stor overhead, sier informasjonssjef i Telenor Nextra, Ole Magnus Grønli.

Hva som er grunnen til at mange ADSL-abonnenter ikke kommer seg over 300 kbps har Nextra flere svar på.

– Det kan være mange årsaker. Vi har jo for eksempel ingen kontroll med flaskehalser og tregheter når folk surfer utenfor Telenors nett, sier Grønli.

Problemet kan også ligge hos brukeren, forklarer Grønli, som muligens ikke har gjort de nødvendige justeringene i operativsystemet for å få maksimal hastighet ut av oppkoblingen sin. Men nøyaktig hvilke innstillinger og justeringer kunden må gjøre, har Nextra foreløpig ikke lagt ut informasjon om.

– Dessuten kan det oppstå problemer med kapasiteten hvis for mange abonnenter bruker ett aksesspunkt samtidig. I disse tilfellene jobber vi kontinuerlig med å utbygge kapasiteten på aksesspunktene, og i enkelte tilfeller kan vi flytte på de mest aktive brukerne for å lette trykket, sier Grønli til ITavisen.no.

Betale mer?

Hva er det så meningen at kunden skal gjøre, når han betaler for bredbånd og ikke engang kan se streaming video i 300 kb/s? Kjøpe et dyrere ADSL-abonnement?

– Ja, det hadde jo vært en god løsning, ler Grønli, men skyver raskt spøk til side.

– Vi ser alvorlig på dette, og jobber med å få lagt ut informasjon om hvordan folk skal sette opp operativsystemene sine, sier Grønli til ITavisen.no.

Men kan ikke Telenor skru opp hastigheten på abonnementene, slik at alle ADSL-kundene i det minste kommer opp på et minimumsnivå på 300 kbps?

– Vi ser jo at andre operatører har gjort noe sånt, og har dette spørsmålet oppe til vurdering. Men inntil videre har vi ikke tatt noen beslutning på dette, sier Grønli.

Stikkord: internett