Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Anarchy Online

Vi tar skrittet 30.000 år inn i fremtida for å se hva resultatet har blitt av Norges største spillprosjekt noensinne. Velkommen til Rubi-Ka…

Anarchy Online er et såkalt MMORPG, et Massively Multiplayer Online Role-Playing Game. Et nettbasert rollespill.

Prinsippet i et MMORPG er at du lar tusenvis av spillere være pålogget en og samme spillverdenen samtidig, fortrinnsvis en verden med mange spennende steder og utforske, og mange interessante skapninger man kan ta livet av (harde bud!). Spillerne kan velge å utforske verdenen på egenhånd, eller de kan kommunisere aktivt med andre spillere, enten for å samarbeide, eller for å ta rotta på hverandre.

Mens de fleste av dagens store MMORPG-er er satt til et middelaldersk fantasy-miljø med drager, demoner, og gullkister, tar Anarchy Online utgangspunkt i planeten Rubi-Ka, anno 29,475 e.Kr.

Rubi-Ka er kolonisert og kontrollert først og fremst av den store mega-korporasjonen Omni-Tek, som allerede er godt i gang med å dekke planeten med store byer og skyskrapere, og andre monumentale byggeprosjekter. Omni-Tek er i evig konflikt med rebellene, som har organisert seg i klaner og overtatt store områder i ødemarken, så vidt utenfor korporasjonens dystre urbane omfang. Som spiller kan du selv velge om du vil tilhøre Omni-Tek, rebellene, eller en nøytral faksjon fri for «politiske» bånd.

Minst like viktig når du starter AO er valget av hvilken rase du vil spille, hvilket yrke du vil ha, og hvordan du vil se ut. Disse valgene blir avgjørende for hvordan du vil fungere når du begynner å spille. Mer informasjon om raser, yrker, og spillsystem finner du i vår tidligere artikkel Vi prøvekjører Anarchy Online, så vi dveler ikke noe videre på disse tingene.

Innfrir forventningene

Det store spørsmålet er om AO faktisk har blitt det fantastiske spillet som all forhåndsomtale de siste årene har lovet oss. Svaret er ja. Spillsystemet er komplisert, men både oppslukende og fleksibelt.

Rubi-Ka er enorm, variert, og FunCom har lykkes forbausende bra med å skape en stemning og atmosfære, enten du springer rundt i et underjordisk forskningskompleks, besøker underholdningsdistriktet i Omni-1, eller er på monsterjakt i ødemarken. Spillere fra Everquest eller Ascheron’s Call vil umiddelbart føle seg hjemme som rebeller eller nøytrale (med moderne skytevåpen i stedet for pil og bue), mens science-fiction fans finner det rette Blade Runner-miljøet hos Omni-Tek.

Mulighetene for å skreddersy sitt eget utsseende kan føre til et nesten uendelig antall kombinasjoner. Alle spillerne kan med andre ord ha et unikt utseende.

Mange mener $12.95 (120 kroner) i måneden er en drøy pris for et dataspill, men man skal være klar over at selv om Anarchy Online er den nye kongen på online rollespill, så er ikke dette et spill for alle og hvermann. Et MMORPG som AO er beregnet på supernerdene.

De som er ute etter et spill du kan plukke frem i et kjedelig øyeblikk for et par timers moro har lite å hente her. Kjøp heller Max Payne. MMORPG-spillere er mennesker som gjerne vil oppholde seg online flere timer daglig, eller i det minste flere ganger i uken. Man må være innstilt på å investere enorme mengder tid i et slikt spill, og være villig til å anse leiligheten på Rubi-Ka som sitt andre hjem, og de andre spillerne som sine beste venner (eller fiender).

Slike spill, også Anarchy Online, legger et enormt press på spillerne til å nå et høyt «level», ha masse bra utstyr, og være kjapp i kommentarene når man chatter. Den eneste måten man oppnår disse tingene er å spille ekstremt mye.

Poenget er, at når man først investerer så mye tid i et spill, så er penger i denne størrelsesordenen irrelevant. 120 kroner måneden er tross alt bare tre pils – dette er lett inntjent tatt i betraktning det sosiale livet man gir avkall på ved å involvere seg i en virtuell verden som Anarchy Online.

Men er det ikke fullt av bugs, da?

Etter utallige presseoppslag og tilbakemeldinger i diverse diskusjonsforum om tekniske problemer, er det naturlig å undre på om ikke Anarchy Online er fullstendig uspillbart. Det er det ikke. Det går riktignok til tider litt ekstra treigt når amerikanerne logger seg på, men i det store og hele, en og en halv måned etter lansering, flyter spillet stort sett greit.

Nylig ble det også åpnet en ny dimensjon, altså en helt ny spillverden, som nok har hatt en del å si for å lette på kapasitetsproblemene som har oppstått når over ti tusen personer skal være pålogget samtidig.

Rubi-Ka 2, som den nye dimensjonen heter, er foreløpig relativt fri for tregheter og forsinkelser, men også på de opprinnelige Rubi-Ka 1 serverne er det nå kun unntaksvis at det hele går ulidelig sakte. Det kan også være nyttig å sette seg litt lavere ambisjoner på grafikknivået, og skru ned detaljene et par hakk.

Men selv om kapasitetsproblemene ser ut til å løse seg på sett og vis, fortjener FunCom fremdeles refs for et utilgivelig antall feil og bugs i spillet. Dette gjelder alt fra regler og systemer som ikke er skikkelig implementert enda, til kluss med grafikken (særlig innendørs) og gjenstander/penger som forsvinner fra spillernes, eller andre ting som rett og slett oppfører seg merkelig.

Mange bekker små blir for til en stor bekk av brukerklager, og det er ganske tydelig at en måned eller to med ytterligere betatesting og fiksing hadde gjort seg. Samtidig er det fullt forståelig at FunCom er lystne på å begynne å innkassere månedsavgifter fra de allerede rundt 60.000 spillerene som er registrert. Hvor mange som fremdeles henger på etter at den første gratis-måneden løper ut, gjenstår å se, men selv 50.000 betalende anarkister betyr omlag seks millioner kroner i månedlige inntekter. Men da kan man samtidig heller ikke bebreide de som synes det er litt urettferdig at man nå på mange måter ender opp som betalende betatestere (en forretningsidé lånt fra Microsoft?).

Omni-Teks GSM basestasjon sørger for god dekning på chatte-linjene, selv i Rubi-Kas mest grisgrendte strøk.

Bra, uansett

Grunnen til at vi likevel er storfornøyde med Anarchy Online er enkel: det er fremdeles knallgodt! Ikke perfekt. Ikke engang i nærheten. Men det er så mye mer interessant, spennende og friskt enn de andre av dagens MMORPG-er. Det er verdt å investere både tid og penger i Anarchy Online, for de som liker denne meget krevende spillsjangeren.

Det flotte med et slikt spill er at det bare vil vokse og bli bedre, så lenge FunCom holder koken, er flinke til å rette opp feil etter hvert som de oppstår, og sørger for at spillverdenen gjennomgår dynamiske og spennende forandringer etter hvert.

Man skal heller ikke glemme at det ligger et enormt ansvar også på spillerne for å skape et livlig spillmiljø som går dypere enn det å skyte aliens og sanke utstyr og erfaringspoeng.

Anarchy Online som det fremstår i dag er et meget godt spill, bugs til tross. Mulighetene er absolutt til stede for konstruktiv og spennende rollespilling på Rubi-Ka, utover det å drepe monster, kjøpe utstyr, og sanke erfaringspoeng.

Hvis både Funcom og spillerne gjør jobben sin i de kommende månedene, vil nok Rubi-Ka holde folk oppslukt i lang tid framover.

Et noe opphetet møte mellom to lojale borgere i Omi-1.

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt