Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– NetCom ubrukelig til mobilt kontor

Jøran Storeide i Telebutikken i Tromsø er oppgitt over NetCom. Det er tilsynelatende ingen i selskapet som kan hjelpe ham med å få GPRS til å fungere.

NetCom tilb.
NetCom har ikke ønsket å satse på HSCSD (High Speed Circuit Switched Data) som gir mobilkundene en betydelig høyere overføringshastighet ved dataoppkobling. I stedet har de gått inn for GPRS, en teknologi som ved hjelp av pakkeveksling skal gi raskere og billigere datatrafikk, i tillegg til at det gir telefonen en kontinuerlig oppkobling mot Internett.

Men i praksis har det vist seg å fungere dårlig, hevder Jøran Storeide, som kan fortelle om flere misfornøyde kunder.

Faller ut

– Påsken dette år skulle jeg teste GPRS for første gang. Jeg brukte en Motorola Timeport 160. Koblet alt opp og bestilte tjenesten GPRS. I løpet av ettermiddagen ble tjenesten operativ. Jeg koblet meg så opp, men fikk ikke overført hele datamengden som jeg ønsket. Det hører med til historien at jeg var hjemme og skulle overføre ca. 4-5MB med E-post.

– Jeg fikk overført noe data, men datt så av nettet eller hastigheten ble så liten at jeg ikke kunne vente lengre. Det dreier seg om mange timer, sier Storeide.

Ingen hjelp å få

Storeide byttet senere til en Ericsson R520, en telefon som i utgangspunktet støtter både HSCSD og GPRS. Men det forutsetter selvsagt at tjenestene fungerer i nettet.

– Etter noe om og men, fikk jeg telefonen opp med Wap på GPRS. Dette skal ikke NetCom ha noe som helst fortjeneste for. Det var et virvar som ikke hører hjemme i det hele tatt.

– Forhandlerservice, kundeservice og NetCom Internett – ingen kunne hjelpe meg, sier Storeide, som til slutt fant hjelpen han trengte hos en av sine kolleger i Telebutikken Bystasjonen i Bergen.

ITavisen har også tidligere skrevet om problemer knyttet til dataoverføring over NetComs nett. Både MagCom og Ericsson har hatt problemer med å få sine telefoner til å fungere tilfredsstillende i dette nettet.

Innrømmer manglende fokus

-Vi ser at markedets forventninger til GPRS ennå ikke er innfridd, sier Dirketør for strategi og marked produkt, Geir Løvnes i NetCom. Detteskyldes at det har tatt mye lengre tid før terminaler (telefoner ogPCMCIA-løsninger) med godt fungerende GPRS-tjeneste har kommet påmarkedet. Og fordi markedet så langt har vært så lite, har vi hatt forlite fokus på denne type løsninger for våre kunder, erkjenner Løvnes.

Vil bedre seg?

-Vi er opptatt av å gi våre kunder gode løsninger for mobil dataoverføring,og vurderer fortløpende hvilke teknologier og produkter vi mener er modnefor å satse på. Vi har derfor lansert vårt HomeRun-produkt som nå byggesut, som gir mulighet for store overføringshastigheter gjennom bruk avtrådløs LAN-teknologi, sier Løvnes.

Han tror at GPRS utover høsten vil etablere segsom en god always-on-tjeneste fordi man nå ser at mange spennendeGPRS-terminaler kommer i salg.

Stikkord: Mobil