Hopp til navigasjon Hopp til innhold

BBS frykter det verste

Fellesdata har fremdeles ikke klart å rydde opp i bankkontoene etter den store disk-kræsjen forrige uke. Bankenes Betalingssentral vil unngå en lignende katastrofe, og finkjemmer nå sine egne lagringssystemer.

Delete
Fellesdata sliter fremdeles med å rydde opp etter svikt i lagringssystemene i forrige uke, da saldo-informasjon for nærmere to millioner bankkontoer ble frosset. Ingen informasjon eller penger skal ha gått tapt, men saldoene er fremdeles ikke oppdatert med transaksjoner gjennomført i løpet av nedetiden fra torsdag til lørdag.

En dag forsinket

Bankkunder må ut denne uken regne med en dags forsinkelse av postering av inn- og utbetalinger på konto. I de fleste tilfeller vil bankkunder likevel kunne disponere innbetalinger. Disponibelt beløp oppdateres uavhengig av postering på konto, melder Fellesdata i en pressemelding datert 7. august.

Bankenes Betalingssentral håndterer blant annet betalingstjenester og transaksjoner for en rekke norske banker, og har bestemt seg for å ta en nærmere titt på sine egne sikkerhetsrutiner i kjølvannet av Fellesdata-krisen.

Revisor på saken

– Vi vet nøyaktig like lite som pressen om hva som var årsaken til feilen hos Fellesdata, og vil ikke spekulere i dette. Men vi har nå satt en revisor til å gå igjennom alle rutiner og prosedyrer, for å forsikre oss om at noe slikt ikke skal skje hos oss, sier sikkerhetsdirektør Bjørn Vargmo i BBS.

Det spekuleres fremdeles i hva som egentlig var årsaken til kollapsen, og Fellesdata har ikke villet kommentere årsaksforholdet. Enkelte anonyme kilder vil ha det til at det hele skyldtes en gedigen tabbe ved installasjon av flere hundre nye harddisker hos Fellesdata. I stedet for nye harddisker, ble 280 eksisterende disker fulle av kontoinformasjon formattert.

Hypotetisk

– Hvis dette stemmer, høres det jo forferdelig ut. Men hvorvidt dette kan skje hos oss blir et veldig hypotetisk spørsmål, siden vi ikke har fått noen offisiell versjon av hva som har skjedd. Vi håper gjennomgangen av våre egne backup-løsninger viser at vi vil være i stand til å rette opp slike eventuelle feil umiddelbart, sier Vargmo til ITavisen.no.