Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fortsatt kaos i bankene

Rett før helga gikk det fullstendig stans i Fellesdata, som førte til at millioner av bankkontoer nå viser feil saldo. Nå jobbes det på spreng med å få systemene på fote igjen.

En feil i Fellesdatas datasystemer berører samtlige kunder i en rekke av landets største banker, inkludert Gjensidige NOR Sparebank, SpareBank 1, Storebrand Bank, BNbank, Nordlandsbanken, Handelsbanken, BNP, og en rekke lokale banker.

Vanskelige disker

Årsaken til rotet er å finne i lagringssystemene, hvor tekniske problemer har gjort at man har blitt nødt til å ty til backup-løsninger.

– Problemene oppsto i lagringssystemene våre. Vi hadde rett og slett trøbbel med å få tilgang til diskene. Men vi har fortløpende backup, og all data finnes til enhver tid på minst to steder, sier Viseadm. direktør John-Arne Haugerud i EDB Fellesdata.

Nå er systemene oppe og går igjen, og alle alle minibankuttak og andre overføringer som er gjort etter lørdag 4. august kl 11:00 har blitt bokført mot saldo. Men samtlige kontoer vil vise feil disponibelt beløp, hvis det har blitt foretatt transaksjoner mellom torsdag kveld og lørdag formiddag.

Fellesdata regner ikke med at alle kontoer er oppdatert med korrekt disponibelt beløp før onsdag 8. august. Mange nettbanker er fremdeles nede for telling.

Rekonstruksjon av kontoer

– For næringskunder kan det være betydelige beløp som mangler, og også for privatkunder som har ventet lønninger eller andre overføringer i denne perioden, sier informasjonskonsulent Ole Gilbo i Gjensidige NOR.

Gjensidige NOR Sparebank er den klart største kunden til Fellesdata, og samtlige av bankens nærmere én million kunder er rammet av kaoset.

– Nå kjører vi dagene på nytt, og jobber intenst med å rekonstruere alt som har skjedd i løpet av nedetiden. Etterslepet vil følge oss til onsdag, men nye transaksjoner blir nå oppdatert fortløpende, sier Gilbo.

Slipper trolig gebyr

I flere dager kunne man altså ta ut penger fra minibank, uten at uttakene ble sjekket mot hvor mye som faktisk var disponibelt på konto. Normalt medfører overtrekk på konti straffegebyrer eller skyhøye overtrekksrenter. Gjensidige NOR sier kundene sannsynligvis ikke vil bli pålagt ekstra utgifter forbundet med sammenbruddet, enten man har overtrukket kontoen med vilje eller ikke.

– Målet er at ingen skal lide for dette, og høyst sannsynlig vil det ikke bli noen gebyrer, sier Gilbo.

Derimot er det ikke usannsynlig at Fellesdata kan vente seg en strøm av erstatningskrav fra bitre bankkunder, som har påløpt seg betydelig utgifter og ikke minst sinte kunder som følge av feilen.

– Vi kan ikke se bort for at vi vil gå komme med en eller annen form for erstatningskrav mot Fellesdata, da denne episoden har påført oss og våre kunder betydelige kostnader, sier Gilbo til ITavisen.no.

– Skal ikke skje

Haugerud i fellesdata sammenligner episoden med en flyulykke, og lover at alt skal gjøres for å forhindre en ny katastrofe.

– Et fly skal ikke kunne dette ned, men når uhellet inntreffer så må man innskjerpe rutinene så det ikke skjer igjen. Denne episoden burde ikke ha inntruffet, men nå vil vi ettergå alle årsakssammenhenger og iverksette nødvendig tiltak, sier Haugerud til ITavisen.no.

Både Fellesdata og NOR forsikrer om at det ikke er noen som helst fare for at det kan ha oppstått andre feil i de pårørte kontoene, utover det at disponible beløp ikke har blitt oppdatert.

– Det er derfor dette har tatt så lang tid, da vi har vært veldig nøye med å gått gjennom og rettet kontoene. Det er ingen som helst fare for at noen har mistet penger, sier Haugerud.