Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fellesdata nede for telling

EDB Fellesdatas nettbank-systemer har vært nede siden i går ettermiddag. Over hundre tusen kunder er trolig rammet.

Med storbanker som NOR, Parat24 og om lag halvparten av alle landets sparebanker i sin kundemasse, har datakræsjet hos Fellesdata store dimensjoner.

Ikke virus

NOR, som er deres største kunde, har følgende tekst liggende ute på sine nettbanksider:

Grunnet en teknisk feil hos vår datasentral som oppstod torsdag kl. 1720, er nettbanken og kontofontjenesten for tiden ikke tilgjengelig.Gjensidige NOR Sparebank beklager dette, og kan forsikre om at det jobbes med å rette feilen.
Feilen skyldes ikke virus-problemer, som har vært mye omtalt i den senere tid. Alle banker som benytter samme datasentral har tilsvarende problemer.

Oppe igjen kl. 16

Konserndirektør Bjørn Trondsen i EDB Businesspartner, selskapet bak Fellesdata, sier til ITavisen.no at tjenesten langsomt, men sikkert vil komme på beina igjen i løpet av ettermiddag.

– Vi regner med å være oppe igjen ved 16- tida dag, sier han.

Minibankene virker

Feilen skyldes problemer med selskapets store disksystemer og den lange tiden det tar å rekonstruere disse etter at filen har oppstått. Det finnes fortsatt kontanter i minibankene, men samtlige betalingssystemer som driftes av Fellesdata er berørt.

Dette skal imidlertid ikke ha fått konsekvenser for betalingsrutiner og forfall. Heller ikke data har så langt gått tapt.

Oppetid koster

– Vi har 99.98 prosents oppetid i våre nettbankssystemer. Det er uhyre sjelden at slikt skjer. Skulle vi hatt 100 prosents opptid, ville det blitt svært dyrt. De siste to tiendels prosentene koster utrolig mye, sier Trondsen.

Erstatningskrav?

Trondsen vil ikke kommentere om kræsjet får noen juridiske følger for Fellesdata, med erstatningskrav fra storbanker som taper penger i forhold til sine kunder.

– Det må du spørre våre kunders juridiske avdelinger om. Vi har ikke hatt noen slike erstatningssaker i Norge, så vidt jeg vet. Hva som gjelder i avtalene vi har med våre kunder, kan jeg ikke si på stående fot. Det blir som med den lille skriften i forsikringsavtalen. Man vet den står der, men leser den ikke, avslutter konsernsjefen.