Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Pressplay lanseres i September

Sony, Vivendi Universal, og Microsofts nye online musikktjeneste skal åpne i begynnelsen av September, med MP3.com som teknologisk plattform.

Britney Spears
Utfordringen for plateselskapene o å ta kontrollen over digital musikkdistribusjon er enorm, selv med Napster liggende nede i søla, gispende etter luft. Hvordan skape et marked for noe som hittil har vært gratis, altså nedlastbar musikk på nettet, er nok ingen enkel sak.

Sony og Vivendi Universal står altså sammen med Microsoft i Pressplay, mens BMG, Warner og EMI setter sin litt til RealNetworks og MusicNet, som også skal lanseres på slutten av sommeren.

Pressplay forventes å basere seg på en modell hvor man betaler en månedlig avgift, kanskje 100-150 kroner, for å få fri tilgang til musikk i Windows Media Audio-format (.WMA). Vivendi Universal kjøpte tidligere i år den populære musikknettstedet MP3.com, og planlegger å inkorporere denne velfungerende teknologien inn i Pressplay – men så vidt vi forstår altså uten å benytte MP3-formatet, som ikke inneholder løsninger for å beskytte opphavsrett.

Mye uklart

Det blir utvilsomt svært spennende å se hva som kommer ut av de store plateselskapenes nettsatsing i høst, ikke minst siden en mengde spørsmål foreløpig står ubesvart.

Blant annet virker det fremdeles uklart om man faktisk skal få muligheten til å laste ned musikk fra toppartistene, eller om den månedlige avgiften man betaler bare gir tilgang til streaming audio – altså nettradio.

Videre er det også spørsmål om hvorvidt plateselskapene klarer å tilby et bredt nok spekter av musikk og artister, da vi langt fra kan ta for gitt at alle avtaler om distribusjon, inntektsdeling, og lisensiering er klinkende klare.

Og det STORE spørsmålet, naturligvis: Lar vi oss overbevise til å betale for musikken, når det garantert vil finnes gratis alternativer?