Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lara Croft hjelper Ericsson

«Tomb raider»-mobilen T39 er nå en av de bestselgende telefonene i Norge. Mens resten av Europas ungdom sverger til T20.

T20e Tomb Rider
Ett år etter at den ble lansert er Ericssons T20 mobil i ferd med å bli en superslager blant nordisk ungdom, men unntak av i Norge. Der seiler T39 opp som det helt store.

Det er ungdomsfilmen Tomb Raider som nå bringer en for så vidt gammel Ericsson telefon til heder og verdighet. Telefonen brukes i filmen. Nettstedet ekonomi24.se forteller i dag at svenske mobilforhandlere er i ferd med å få leveringsproblemer.

Nå skal det sies at det ikke bare er telefonen alene som selger. Den er pakket inn i en Tomb Raider pakke som inneholder datapillet, handsfree enhet, og telefonen med Tomb raider logo og filmens tittelmelodi som ringesignal.

Forsøkt tidligere

Ericsson har også tidligere forsøkt seg med produktplassering i en film, James Bond. Men det var den gang ikke spesielt vellykket. At det går bedre denne gang ser til å skyldes en naturlig kobling mellom film og telefon. De forskjellige produktene i pakken henger naturlig sammen.

Ericsson beregnes å ha investert 75 millioner i Tomb Raider kampanjen. De betaler ingenting for å få telefonen med i filmen, men kjører til gjengjeld en tung markedsføringskampanje som også hjelper til å dra filmen fremover.

T39 – norsk suksess

Ericssons produktsjef i Norge Mats Nevelius har ikke sett knallsalg her i landet. T20 går jevnt og trutt, men han kjenner ikke til at noen har leveringsproblemer. En telefon som derimot har fått et voldsomt markedstrykk er den nye T39.

Nevelius er ikke spesielt overrasket over dette. Hans erfaring har lenge vært at norske brukere av mobiltelefoner har mer teknisk avanserte krav enn de svenske. I Norge skal man uansett ha det siste, og det er for hans del T39.

Stikkord: Mobil