Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Klagestorm på mobiltelefoner

Fukt, støt og varme kan ta knekken på de fleste mobiltelefoner, og klageflommen har ikke uteblitt i sommer. Elkjøp Storo mener leverandøren er dårlige til å håndtere problemene.

Aftenposten har blitt fortalt av forhandlere at omlag det kommer inn reklamasjoner på en av ti mobiltelefoner, og at det er de dyreste og mest avanserte telefonene som det blir mest feil på.

Noen feil går igjen mer enn andre. Mange opplever for eksempel problemer med skjermen på en del modeller fra Nokia.

Er det problemer på mobiltelefonen din kan du fort få beskjed om at det dreier seg om en fuktskade, selv om det i flere tilfeller har vist seg å skyldes feil i batteri eller andre komponenter. Det kan naturligvis være gunstig for et verksted å likevel skylde på fukt, da dette regnes som en selvforskyldt feil som derfor ikke dekkes av garantien.

Arrogante leverandører

Det er ofte en forutsetning at kunden beviser at skaden ikke er selvforskyldt for å få dekket reparasjon eller ny telefon.

– Mobilleverandørene opptrer i mange tilfeller arrogant overfor kundene når det gjelder reklamasjon og kaster problemet tilbake til forhandleren. Ofte må vi dekke utgiftene eller gi kundene ny telefon for egen regning, sier daglig leder i Elkjøp Storo, Olav Sørensen, til Aftenposten.

Sørensen mener det er feil av leverandørene å vise mobiltelefonen i aktiv bruk i forbindelse med reklamer, fordi telefonene faktisk tåler langt mindre hard medfart enn det kan se ut som. Sørensen gikk tidligere i sommer ut i media og advarte mot å utsette telefonen for fuktighet og stekende sommersol.

Nokia tilbakeviser forøvrig at det skal ha blitt mer feil på telefonene i den siste tiden, men informerer om at det jobbes intenst med å forbedre servicen i Norge.

Stikkord: Mobil