Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SmartClub gir opp mobil

SmartClubs forretningsmodell slo ikke gjennom i mobilmarkedet. SmartClub Telecom avvikler sin mobilsatsing og ser seg om etter kjøpere av sin kundemasse.

Smart Club tilb.
Varehuset har brent av 50 millioner kroner på å få innpass i mobilmarkedet som tjenesteleverandør på Telenor Mobils nett, skriver Dagens Næringsliv.

For et drøyt år siden, da SmartClub Telecom meldte seg på i et mobilmnarked med et raskt voksende antall aktører, sa administrerende direktør Tore Hermansen at selskapet tok sikte på å nå minst 100.000 kunder i løpet av et års tid. Dette målet er nå oppgitt.

Tre interessenter

Thor Halvorsen, styreformann i SmartClub Telecom og direktør i Telenor Business Solutions, som er inne på eiersiden, bekrefter overfor DN at den virtuelle operatøren avvikler virksomheten.

Halvorsen sier at SmartClub har vært i samtale med tre aktører i mobilmarkedet som kan være interessert i å overta kundemassen, men han vil ikke si hvem og heller ikke hvor mange kunder det dreier seg om.

Konsolidering

SmartClub er siste offer for en pågående konsolideringsprosess i det norske mobilmarked, som på det heteste talte 17 aktører. Siden den gang har Site blitt kjøpt opp av Sense og Mobyson har solgt sin kundemasse til Tele2.

Det innebærer at tre forretningsmodeller for virtuelle operatører nå har slått feil: SmartClubs satsing på at registrerte rabattkunder også vil bli mobilbrukere, Sites satsing på at studenter ville velge en operatør med Studentersamskipnaden blant eierne, og Mobysons satsing på mobilspill.

Begrenset inntekt

De virtuelle operatørene, hvorav Sense i dag er størst, har begrenset inntektspotensiale på taletelefoni, ettersom de bare tjener på utgående, og ikke inngående, samtaler.

Ingen virtuelle operatører har til nå klart å kompensere dette inntektsgrunnlaget med andre inntektskilder.

(telecom.no)

Stikkord: Mobil