Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Storkontrakt for norske Screen media

Norske Screen Media har endelig halt i land en skikkelig volumordre. 150.000 eksemplarer av deres «surfebrett» FreePad skal mot slutten av året leveres til kunder i Midtøsten.

Rammeavtalen åpner for ytterligere 650.000 «surfelesere». Tidligere har Screen Media inngått en tilsvarende rammeavtale på Taiwan, men der er det foreløpig ikke kommet noen konkrete ordrer, så grunder og direktør for onlinetjenesten for FreePad Richard Dirdal vil ikke rope for høyt hurra for denne avtalen foreløpig.

– Vi jobber med og håper på konkrete bestillinger i forbindelse med avtalen i Taiwan utpå høsten, men av konkrete ordrer er det Midtøsten-avtalen som vil gi penger i kassa, sier Dirdal, som sammen med grunder Carl Henrik Jansson er blant de største aksjonærene i det ikke børsnoterte selskapet.

Gjennombrudd

Rammeavtalen på 800.000 enheter av Freepad strekker seg over fire år, og har en mulig verdi på 500 millioner dollar, eller 4,7 milliarder kroner. Det er en av de viktigste distributørene i Midtøsten, Mabco som er partner for Screen Media i regionen. Det er Mabcos selskap ITMN, Information Technology Media Network som vil tilby FreePad til sine kunder.

– Dette er gjennombruddet for FreePad som et kommersielt produkt. Midtøsten er et stort og spennende marked i kraftig vekst, der infrastrukturen i økende grad vil være basert på trådløst bredbånd og mobilnett (GPRS), sier administrerende direktør Carl Henrik Janson i Screen Media.

Hittil har ett av Screen Medias problemer vært å få ned prisen på produksjonen av sine terminaler. Dette har vært helt umulig uten de store volumbestillinger de nå kan gjøre i fabrikkene. Ifølge Richard Dirdal har de nå klart å redusere produksjonskostnadene per terminal med 40 prosent til 500 dollar.

WLAN og GSM

Den første ordren på 150.000 enheter av FreePad vil få sin internettaksess via de trådløse teknologiene WLAN (IEEE 802.11b) eller GSM/GPRS. I tillegg vil de få infrarød port, slik at de kan knyttes mot mobiltelefoner, printere og andre trådløse enheter.

Den første ordren på 150.000 enheter har en verdi på 80 millioner dollar, eller 770 millioner kroner. FreePadene vil bli produsert på Taiwan og i Kina i ulike varianter tilpasset ulike markedssegmenter.

– Vi jobber sammen med kundene om tilpasning av FreePad til de ulike markedene. Vi er veldig fleksible, enten det gjelder operativsystemet, tekniske løsninger, aksessteknologien eller programvaren som følger med, sier Richard Dirdal.

Tjenester på kjøpet

I avtalen inngår også salg av systemet iMaker fra Screen Medias datterselskap Spekter Interaktiv. iMaker er et såkalt Content Management System utviklet av Spekter Interaktiv gjennom mange år.

– Dette er den andre betydelige eksportavtalen på iMaker så langt i år og viser at vi også her har et bra og gjennomarbeidet produkt med internasjonalt potensial. iMaker skal integreres med systemer og plattformer MABCO selv har utviklet, og fokus rettes blant annet mot transaksjonsorienterte tjenesteløsninger basert på smartkortteknologi.

Fakta om Screen Media:
Screen Media AS er et norsk selskap som ble etablert i 1998 med idéen om å skape den ultimate terminalen for internett aksess.

Resultatet er kjerneproduktet FreePad; den første trådløse touchscreen terminalen som kombinerer både surfing og telefoni. Parallelt tilbys internett tjenesteplattformer som kombinert med FreePad gir potensial for nye bruksmønstre på nettet.

Screen Media har som målsetning å revolusjonere den praktiske anvendelse av Internett i konsumentmarkedet, gjennom å være best på teknologianvendelse og brukerforståelse.

Screen Media har i dag 45 ansatte, inkludert det heleide datterselskapet Spekter Interaktiv AS.

Selskapet ble startet og ledes av administrerende direktør Carl Henrik Janson.

(Telecom)