gardermoen/ fly.gif

Annonse


Stemmestyrt informasjon fra SAS

gardermoen/ fly.gifDet nye ligger selvsagt ikke i at du kan stille spørsmål i telefonen, det har du kunnet siden Telenor oppfant telefonregningen i 1876. Men nå kan du hente informasjon fra en automatisert tjeneste uten å måtte taste en for ditt og to for datt.

ITavisen.no forsøkte tjenesten, tastet etter anvisningene fra SAS, og ble møtt av en hyggelig stemme som kalte seg Kjersti. Hun hadde slett ingen problemer med å forstå hva vi sa, og kunne på klingende sørlandsk gi oss alle de opplysninger vi måtte ønske.

Ventetiden blir borte

Den automatiske tjenesten skulle vise seg foreløpig ikke å være aktivert for «tidtabell og dagens trafikk». Da vi senere i stedet forsøkte med «ungdomsreiser» kom vi omsider frem.

-Vennligst vent, sa maskinen, før den satte på ventemusikk og knuste alle våre illusjoner om automatiserte tjenester.

Annonse


Men det varte ikke mange sekundene før en herrestemme kunne fortelle oss at vi var kommet frem, og at vi hadde tre alternativer.

Alternative svar

Forskjellen mellom en talestyrt tjeneste og ordinær ruteinformasjon er at det i den automatiske varianten er SAS som har alle spørsmålene. Du svarer bare ut fra de alternativene du får, og kunne med andre ord like gjerne ha trykket på en tast for å velge svaralternativ.

I alle fall nesten, for med ett kom rosinen i pølsa. -Hvor vil du reise, spurte maskinen, uten å foreslå et eneste alternativ. -Fra Oslo til Bergen svarte jeg. -Fra Oslo til Bergen, gjentok mannen. -Når vil du dra? -Mandag. -Mandag 9. juli svarte mannen før han ba om ca klokkeslett for reisen. -Ti, sa jeg. -Femten, svarte mannen.
Så ramset han opp flyene som gikk umiddelbart før og etter kl. 15, og la til hvor mange ledige plasser det var på avgangen. Deretter fikk jeg mulighet til å velge mellom tidligere eller senere avganger.

Stemmegjenkjenning

Om en full vossing vil ha like stor glede av talestyring skal være usagt, men alminnelig østlandsdialekt gikk over all forventning.

Systemet er utviklet av Scandinavian IT Group i samarbeid med Nuance Communications. Nuance har støtte for 25 forskjellige språk og “SAS Speechline” finnes nå på svensk og norsk. Dansk og engelsk versjon vil bli lansert etter sommeren, skriver SAS i en pressemelding.

Enda mer spennende er det at selskapet også jobber med stemmegjenkjenning, hvilket vil si at systemet kan kjenne deg igjen på stemmen. Dette åpner for reservasjon og elektronisk betaling av billetter uten annen form for identifikasjon enn særpreget i din egen stemme.

Annonse