Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SPILLTEST: Emperor – Battle for Dune

Nok en gang tar vi turen tilbake til ørkenplaneten Arrakis, og den evige kampen om hvem som får kontrollen over universets største ressurs – Spice.

La oss bare si det først som sist: Emperor – Battle for Dune er et praktfullt og gjennomført spill, og følger opp arven fra andre populære titler fra Westwood Studios (Red Alert, Command and Conquer…). Imponerende filmklipp driver historien frem, og beholder den rette Dune-stemningen fra bøkene og filmen.

Den som kontrollerer Spice…

Du har valget mellom å spille en av de tre maktgruppene som kjemper om kontroll over planeten; de snille og strategiske Artreides, de slemme og brutale Harkonnen, eller de teknologisk avanserte og umenneskelige Ordos.

Hver av rasene har en lang kampanje med oppdrag du kan spille gjennom. Mellom kampene, tilføres litt ekstra dybde i form av et slags RISK-aktig spill hvor du kan styre troppene dine og velge hvilke områder du skal forsøke å innvadere. På veien kan du allierer deg med noen av de andre rasene som også okkuperer planeten, som gir deg tilgang til et begrenset antall nye tropper og våpen.

Flott, men noe oppbrukt?

Emperor er i bunn og grunn er et helt standard RTS (Real-Time Strategy), hvor du sanker inn spice, bygger strukturer, og produserer våpen, stridsfartøyer, og tropper som du sender til kamp mot motstanderne dine.

Westwood har også tatt en del av fokusen bort fra ressursforvaltningen, noe som har gjort spillet intenst på kamp – med relativt lite taktisk kompleksitet, sammenlignet med en del andre spill i sjangeren. Du sitter igjen med et solid og grafisk frembragende spill, hvor du egentlig ikke får full valuta for pengene før du spiller det online eller med venner over lokalnettverket.

Vi anbefaler Emperor – Battle for Dune på det varmeste til alle Dune- og/eller RTS-entusiaster, men ikke forvent deg de helt store nyskapningene på gameplay-siden – det får ikke hjelpe om det er aldri så mye 3D!

Stikkord: pc_test, spilltester, testprodukt