Hopp til navigasjon Hopp til innhold

EMTS – Sirupsekspressen

Å oppgradere mobiltelefoner er ikke alltid så lett som produsentene skal ha det til. Vi la ut på rundtur i Oslo sentrum i håp om å få utstyrt en Ericson R520 med ferskeste programvare.

emts
R520 har fått ny programvare, og skal nå kunne lese e-post direkte fra en POP3-konto. Fra Ericsson fikk vi opplyst at programvaren var distribuert, og at alle såkalte Service Punkter skulle kunne oppgradere telefonen.

Langt mellom servicepunktene

Vi vandret en stund gatelangs i Oslo og stakk nesen inn i det vi kunne komme over av mobiltelefonsjapper. Men nei. De fleste kunne fortelle oss hvor vi burde gå, men det var langt mellom butikkene som faktisk kunne utføre jobben. -Har du forsøkt Karenslyst Alle? -Takk, men jeg er fotgjenger. Skøyen og Stovner blir litt i utkanten av min aksjonsradius.

Men ved Telebutikken i Byporten hadde de opplegget klart. Det visste vi fra før, for det er ikke første gang vi trenger oppgradering på telefoner fra Ericsson.

PC krasj

Men ikke i dag. -Vi har krasjet PC’en og finner ikke fila vi trenger for å låse opp telefonen din, svarte ekspeditøren. Han kunne fortelle at Ericsson i Sverige foreløpig ikke hadde kunnet hjelpe ham med en ny fil, og da hjalp det lite at programvareversjon EU5 var tilgjengelig.

-Men jeg lurer på om ikke vi er de eneste som kan oppgradere telefonen direkte, når systemet bare er opp og går, sa mannen i kassen.

Andre enden

Vi snudde nesen andre veien og travet nye gater til vi havnet i Telebutikken i Vika. «Ericsson Service Punkt» stod det på et blått skilt – men noen oppgradering kunne de ikke hjelpe til med. -Men du finner et serviceverksted som fikser alle telefoner 50 meter ned i gaten, sa ekspeditøren og rakte meg et kort med et kart på.

Og det viste seg å stemme. I Dronning Mauds gate 3 fant vi EMTS, en forretning som reklamerte med Walk in Service. Vi så gjorde, og kom inn i en liten forretning som minnet misstenkelig om venteværelset hos tannlegen.

Ting-Tar-Tid

Her satt en håndfull mennesker med apatiske ansiktsuttrykk og ventet i stillhet. Det var bare å trekke kølapp og slutte seg til dem. En halvtime senere forsto vi hvor de apatiske uttrykkene kom fra.

Så ble det til slutt vår tur, og vi fremførte vårt ærend. Et stykk Ericsson R520 testtelefon trengte oppgradering til programversjon EU5. -Hest telefon? Det hadde ekspeditøren aldri hørt om. -Nei, testtelefon, sa jeg, og jeg trenger ny software. -Å,ja. Det tar en uke, svarte ekspeditøren.

Ikke verst for en oppgave som krever at du plugger en ledning i bunnen av telefonen og kjører et program som varer i noen få minutter. Kanskje var det mange foran oss i køen.

Vi stappet telefonen tilbake i lommen og ruslet ut igjen. «Express Service» leste vi på kortet fra EMTS. Undres på hvor lang tid de bruker på mer krevende oppgaver..

Stikkord: Mobil