Annonse


Kamp om plassen i XP

I utgangspunktet er åpningsskjermbildet i XP et tomt skall som skal fylles med innhold. Hva dette innholdet skal være, bestemmes av hvilke som ønsker å betale for plassen. Enten i form av samarbeidsavtaler eller rene penger.

Microsofts argeste konkurrent AOL er en av de som har prøvd å få plass. Men Microsofts planer om å utvikle en ny meldetjeneste som skal bygges inn i XP har foreløpig ført til kald krig.

Seg sjø nærmest

Ikke overraskende ønsker Microsoft å være mest synlige med sine egne tjenester, både gjennom egne tjenester og programvare, portalen MSN og sine nærmeste samarbeidspartnere.

Dette har falt konkurrentene tungt for brystet. De vet at XP etter all sannsynlighet vil komme til å dominere som operativsystem på verdens PC’er. Når du og jeg kjøper ny PC, vil XP ligge inne. De tjenestene som ligger som standardvalg, vil trolig være førstevalget for de fleste.

Annonse


Vesentlig forskjell

I utgangspunktet virker dette nokså likt tidligere Windows-versjoner. Men XP er vesentlig forskjellig på ett punkt. Såkalte «smart tags» er innebygd i både i operativsystemet og XP Office-pakka

Striden står om i hvilken grad PC-produsentene får lov til å endre disse automatiske, skjulte bokmerkene på nye PC’er med XP forhåndsinstallert. Mye tyder på at de ikke uten videre kan inngå avtaler med program- og tjenesteleverandører om plass på arbeidsområde og meny.

I stedet må de trolig forholde seg til de partnerne Microsoft har inngått avtale med. I disse avtalene ligger det store penger og/eller merverdi, noe som betyr en ny inntektskilde for Bill Gates & co.

– Enkelt å endre

Microsoft bedyrer på sin side at det er svært enkelt for den enkelte bruker å endre både smart tags, menyer og ikoner på arbeidsområdet, og dermed legge inn sine favorittlenker og foretrukne programmer etter eget ønske.

Konkurrentene er imidlertid redd for at de fleste brukere ikke vil bry seg med dette, og i stedet nøye seg med å gjøre valg som Microsoft allerede har gjort for dem.

Annonse