Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft vil ha AOLs kunder

Microsoft MSN vil stjele kunder fra rivalen AOL. De satser nesten 500 millioner kroner på å få tak i kundene deres.

America Online (AOL)
Denne meldingen kommer bare kort tid etter at det ble kjent at AOL vil bli integrert i Microsofts nye operativsystem XP, som kommer til høsten.

Microsoft-pengene vil bli brukt til reklame direkte rettet mot AOLs abonnenter.

AOL (America Online) er både portal og USAs største nettilbyder. I fjor fusjonerte de med Time Warner, som er verdens største medieselskap. For tre år siden kjøpte AOL Netscape, den argeste rivalen til både Microsofts nettleser Internet Explorer og samme selskaps portal MSN.

Blir slukt?

De siste dagene har det vært spekulert i om avtalen mellom AOL og Microsoft vil føre til at AOL blir slukt.

Om Microsoft klarer å kapre kundene deres i tillegg til å få dem til å bruke Explorer framfor Netscape, kan det spøke for Time Warners store nettsatsing.

Time Warners mål er å skape et integrert medieselskap som operer sømløst på nett, TV, papirmedier og filmlerret.

Microsoft sysler med lignende ideer, men har i praksis ikke kommet like langt.