Hopp til navigasjon Hopp til innhold

PS2-TEST: Star Wars Starfighter

LucasArts har gjort flere middelmådige Star Wars-spill de siste årene. Heldigvis legger Starfighter seg et par hakk over.

Det er en lettelse å se at Star Wars Starfighter har blitt et såpass godt og gjennomført spill, etter å ha plaget seg gjennom et par timer med PC-spillet Battle for Naboo. Der sistnevnte skuffer, først og fremst på spillbarhet, kontroll, og lite gjennomført AI, synes alt å klaffe for Starfighter.

Kontrollmekanismen og styringen variere noe mens du flyr oppdrag i de tre forskjellige typene romfartøyer, men stort sett er det lettfattelig og intuitivt lagt opp. Det hele føles vledig riktig, og spillet flyter lett avgårde mens du skyter diverse rompirater og Empire-skum til himmelse gjennom de 14 oppdragene.

Det lille ekstra

En liten, men svært kjærkommen detalj, er at en fiffige zoom-funksjon som fungere som setter deg i en slags snikskytter-modus. Det høres kanskje ikke så viktig ut, men dette gjør underverker for følelsen av at du faktisk har en viss kontroll over hva du driver med, mens romskip og raketter flyr rundt ørene dine. Spillet blir også tilført en ekstra dimensjon i det at du i enkelte av oppdragene har et par Wingmen på laget, som du får ta begrenset kontroll over.

Egentlig er det ikke stort mer og si om Starfighter, da det i bunn og grunn ikke er stort mer enn et solid, underholderholdende, og gdt gjennomført rom-skytespill. Mye flyving, masse kjente Star Wars-effekter, og en solid dose plaffing – gøy, selv om man kanskje kunne etterlyse en smule mer kreativitet og oppfinnsomhet i utformelsen av de forskjellige romtoktene. .

Er det noe Starfighter har mye av, er det lys, lasere, og eksplosjoner.

Selv om oppdragene alle går ut på å plaffe ned flest mulige fiendtlig fartøyer, er omgivelsene spennende og varierte.

Stikkord: playstation_test, spilltester, testprodukt