Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jakten på framtidas MPEG

Det er ikke småtterier som skal til for å bygge morgendagens digitale kinoer, hverken i prosesseringskraft eller båndbredde. I juni går MPEG-gruppen til testing av nye standarder.

Hollywood bruker 7.2 milliarder kroner årlig bare på å printe filmruller. Ikke rart at studioene skriker etter heldigital filmproduksjon og -distribusjon. Nå er allerede flere filmselskaper mer eller mindre godt i gang på produksjonssiden, med online klipping og digitale kamera. Men mye står og faller på hva som skjer i kinosalen, som skal motta kjemepefilene, dekode filmene, og vise herligheten på storskjerm.

Moving Picture Experts Group (MPEG) iverksetter i Juni en stor test av forskjellige foreslåtte komprimeringsstandarder, basert på innsendte forslag fra forskjellige bedrifter som har råd til å betale «påmeldingsavgiften» på drøyt hundre tusen kroner.

To standarder

MPEG-gruppen håper å komme ut av det hele med to nye standarder; en for selve distribusjonen, og et for mer permanent lagring av film. Mens distribusjonsformatet sannsynligvis vil bli komprimert i et «lossy» format, håpes det likevel at det blotte øye ikke vil kunne spotte merkbare kvalitetstap. Derimot må algoritmene for lagringsformatet ikke medføre noe kvalitetstap, synlig eller ikke, skriver EE Times.

Det er foreløpig ikke bestemt hvorvidt det nye video-formatet vil være en del av det eksisterende MPEG-4 standarden, eller om det skal opprettes en ny separat standard.

Ned til 13 Mbit/s

Blant selskapene som stiller med egne teknologier er DemoGraFx, som har videreutviklet et format opprinnelig ment for digital-TV. Ved bruk av såkalt «layered video compression», mener de å ikke bare utrydde alt av uønsket støy, hakking og flimring, men å presse høykvalitets bilder ned på en bitstrøm på mellom 13 og 18 Mbit/s (andre standarder trenger typisk 40-45 Mbit/s).

Samtidig skal man ikke beskylde DemoGraFx-formatet for å være billig i drift. Ved en nylig demonstrasjon brukte selskapet samlet maskinkraft fra 24 Motorola G4-prosessorer for å dekode film i sanntid.

Andre bidrag inkluderer QuVis, et system som allerede er i kommersielt bruk, og et samarbeidsprosjekt mellom Qualcomm og Teranex.

I overkant for bygdekino’n?

Når MPEG til slutt har bestemt komprimeringsformatet, er det fremdeles ikke sikkert alle kinoene vil kunne ta seg råd til en «digital overhaling». Det ventes at digitale prosjektorer vil kunne koste så mye som 1.9 millioner kroner, mens prisen på dekodere vil kunne ligge på over 500.000 kroner.