Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Størst på IT – igjen

LEDER: Blant nisjenettstedene er ITavisen.no nok en gang størst på nyheter om IT, i følge Norsk gallup. Og leserne har en stor del av æren for at vi er blitt en bedre avis, mener ansvarlig redaktør Arnt Sommerlund.

Sommerlund (bekymret)
Norsk Gallup har offentliggjort den siste dekningsundersøkelsen (Web-Toppen) for siste kvartal. ITavisen.no er størst blant IT-nettstedene, og øker både når det gjelder ukentlige og daglige antall lesere.

Leserne gjør oss bedre

Siden i fjor høst har vår redaksjon lagt om profilen til å bli mer bruker- og forbrukervennlig. Vi har satset bevist på å dekke stoff og produktnyheter om mobiltelefoner, lommedata og mobilt Internett.

Selvskryt skal en som kjent være varsom med – for det kan fort slå til bake på en selv. Men her er det grunn til å berømme leserne. For vel viktig som våre dyktige journalister er våre engasjerte lesere. Siden profilomleggingen har antall tips og ros (og ris) fra dere økt betraktelig. Dette gjør oss i redaksjonen ydmyke, samtidig som vi merker forventningspresset i å bli et bedre nettsted for IT-interesserte.

Dessuten har dere lesere deltatt aktivt for å gjøre ITavisen.nos innhold bedre. Over 77.000 ganger har leserne klikket innom og testet båndbredden sin fra våre sider (se: itavisen.no/speedometeret.html.

Vi i ITavisen.no føler med andre ord det er all grunn til å takke deg som leser!

Gallup-tallene

Tabellen viser nisjenettstedene innen IT som er med i Norsk Gallups undersøkelse. Dekningstallene er for 1. kvartal 2001, og endringen er i forhold til 4. kvartal 2000.

Web-Topp – DAGLIGE lesere

Plassering: Jan, feb og mars Prosentvis endring
1. ITavisen.no 29.000 20,8
2. DigiToday.no 16.000 – 5,9
3. PCworld.no 14.000 – 17,6

Web-Topp – UKENTLIGE lesere

Plassering: Jan, feb og mars Prosentvis endring
1. ITavisen.no 83.000 6,4
2. PCWorld.no 65.000 10,1
3. Digitoday.no 39.000 – 15,3

Viser tendenser

Vi har sagt det før – dekningsundersøkelsen til Norsk Gallup er anerkjent, men omdiskutert i nettbransjen: Er den et godt mål på den faktiske trafikken et nettsted har? Også vi i ITavisen.no deler denne skepsisen. Men foreløpig mangler internettbransjen andre anerkjente undersøkelse for å måle brukeroppslutning, selv om enkelte initiativ har vært lansert det siste året.

Tallene til Gallups WEB-topp skal med andre ord ikke tolkes for bokstavelige, men de er likevel relevante som en temperaturmåling på hvilke dekningstrender det er i internettbransjen.