Sommerlund (bekymret)

Annonse


Størst på IT – igjen

Sommerlund (bekymret)Norsk Gallup har offentliggjort den siste dekningsundersøkelsen (Web-Toppen) for siste kvartal. ITavisen.no er størst blant IT-nettstedene, og øker både når det gjelder ukentlige og daglige antall lesere.

Leserne gjør oss bedre

Siden i fjor høst har vår redaksjon lagt om profilen til å bli mer bruker- og forbrukervennlig. Vi har satset bevist på å dekke stoff og produktnyheter om mobiltelefoner, lommedata og mobilt Internett.

Selvskryt skal en som kjent være varsom med – for det kan fort slå til bake på en selv. Men her er det grunn til å berømme leserne. For vel viktig som våre dyktige journalister er våre engasjerte lesere. Siden profilomleggingen har antall tips og ros (og ris) fra dere økt betraktelig. Dette gjør oss i redaksjonen ydmyke, samtidig som vi merker forventningspresset i å bli et bedre nettsted for IT-interesserte.

Dessuten har dere lesere deltatt aktivt for å gjøre ITavisen.nos innhold bedre. Over 77.000 ganger har leserne klikket innom og testet båndbredden sin fra våre sider (se: itavisen.no/speedometeret.html.

Annonse


Vi i ITavisen.no føler med andre ord det er all grunn til å takke deg som leser!

Gallup-tallene

Tabellen viser nisjenettstedene innen IT som er med i Norsk Gallups undersøkelse. Dekningstallene er for 1. kvartal 2001, og endringen er i forhold til 4. kvartal 2000.

Web-Topp – DAGLIGE lesere

Plassering: Jan, feb og mars Prosentvis endring
1. ITavisen.no 29.000 20,8
2. DigiToday.no 16.000 – 5,9
3. PCworld.no 14.000 – 17,6

Web-Topp – UKENTLIGE lesere

Plassering: Jan, feb og mars Prosentvis endring
1. ITavisen.no 83.000 6,4
2. PCWorld.no 65.000 10,1
3. Digitoday.no 39.000 – 15,3

Viser tendenser

Vi har sagt det før – dekningsundersøkelsen til Norsk Gallup er anerkjent, men omdiskutert i nettbransjen: Er den et godt mål på den faktiske trafikken et nettsted har? Også vi i ITavisen.no deler denne skepsisen. Men foreløpig mangler internettbransjen andre anerkjente undersøkelse for å måle brukeroppslutning, selv om enkelte initiativ har vært lansert det siste året.

Tallene til Gallups WEB-topp skal med andre ord ikke tolkes for bokstavelige, men de er likevel relevante som en temperaturmåling på hvilke dekningstrender det er i internettbransjen.

Annonse