Norsk Gallup har offentliggjort den siste dekningsundersøkelsen (Web-Toppen) for siste kvartal. ITavisen.no er størst blant IT-nettstedene, og øker både når det gjelder ukentlige og daglige antall lesere.
Leserne gjør oss bedre
Siden i fjor høst har vår redaksjon lagt om profilen til å bli mer bruker- og forbrukervennlig. Vi har satset bevist på å dekke stoff og produktnyheter om mobiltelefoner, lommedata og mobilt Internett.
Selvskryt skal en som kjent være varsom med – for det kan fort slå til bake på en selv. Men her er det grunn til å berømme leserne. For vel viktig som våre dyktige journalister er våre engasjerte lesere. Siden profilomleggingen har antall tips og ros (og ris) fra dere økt betraktelig. Dette gjør oss i redaksjonen ydmyke, samtidig som vi merker forventningspresset i å bli et bedre nettsted for IT-interesserte.
Dessuten har dere lesere deltatt aktivt for å gjøre ITavisen.nos innhold bedre. Over 77.000 ganger har leserne klikket innom og testet båndbredden sin fra våre sider (se: itavisen.no/speedometeret.html.
Annonse
Vi i ITavisen.no føler med andre ord det er all grunn til å takke deg som leser!
Gallup-tallene
Tabellen viser nisjenettstedene innen IT som er med i Norsk Gallups undersøkelse. Dekningstallene er for 1. kvartal 2001, og endringen er i forhold til 4. kvartal 2000.
Web-Topp – DAGLIGE lesere |
||
Plassering: | Jan, feb og mars | Prosentvis endring |
1. ITavisen.no | 29.000 | 20,8 |
2. DigiToday.no | 16.000 | – 5,9 |
3. PCworld.no | 14.000 | – 17,6 |
Web-Topp – UKENTLIGE lesere |
||
Plassering: | Jan, feb og mars | Prosentvis endring |
1. ITavisen.no | 83.000 | 6,4 |
2. PCWorld.no | 65.000 | 10,1 |
3. Digitoday.no | 39.000 | – 15,3 |
Viser tendenser
Vi har sagt det før – dekningsundersøkelsen til Norsk Gallup er anerkjent, men omdiskutert i nettbransjen: Er den et godt mål på den faktiske trafikken et nettsted har? Også vi i ITavisen.no deler denne skepsisen. Men foreløpig mangler internettbransjen andre anerkjente undersøkelse for å måle brukeroppslutning, selv om enkelte initiativ har vært lansert det siste året.
Tallene til Gallups WEB-topp skal med andre ord ikke tolkes for bokstavelige, men de er likevel relevante som en temperaturmåling på hvilke dekningstrender det er i internettbransjen.
Annonse