Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericssony – et drømmelag!

KOMMENTAR: Ericsson og Sony har bestemt seg for å spille på lag for å bli verdens ledende mobilselskap. Dermed kan et nytt drømmelag ha blitt skapt, mener ansv. redaktør Arnt Sommerlund i ITavisen.no.

Ericssony og Arnt
For knapt en uke siden startet ryktene om at verdens tredje største telekomselskap, Ericsson, var i samtaler med verdens største elektronikkprodusent, Sony. I går, tirsdag, ble dette bekreftet.

Ericsson og Sony er enige om å danne et felles mobilselskap, som skal være på beina fra 1. oktober i år. Neste år er det meningen at vi skal få se de første mobilterminalene fra den nye mobilgiganten – som ennå ikke har fått noe merkenavn. Selskapet er traust kalt Sony Ericsson Mobile Communications.

Et drømmelag

Dette samarbeidet kan resultere i at et nytt drømmelag er skapt. For mye tyder på at to av de beste spillerne på mobil- og elektronikkmarkedet har havnet på samme side.

Den japanske elektronikkgiganten er om lag dobbelt så stor som svenskenes telekomselskap. I fjor omsatte Sony for ca 630 milliarder kroner, men Ericsson omsatte4 for 275 milliarder kroner. Sony hadde nær 190.000 ansatte, mens Ericsson hadde 107.000 ansatte.

Børsen har reagert positivt (men uten å ta helt av) på den nye mobilalliansen. Ericssons aksje gikk opp fra 54,50 til over 60 kroner tirsdag, men la seg ned på 57,50 igjen.

Blåskjortene er med andre ord litt forsiktige i sin mottakelse. Men Ericsson-aksjen er nok noe mer attraktiv i dag enn det den var for bare en uke siden.

For oss storbrukere av forbrukerelektronikk som mobiltelefoner, lommedatamaskiner, digitale kameraer og spillmaskiner kan vi (og må) forvente at spennende produkter er på vei.

De siste årene har Ericsson maktet å lansere avanserte mobiltelefoner, som eksempelvis lommedatatelefonen R380. Det har riktignok kostet svenskene dyrt å satse på å produsere avanserte mobiltelefoner. Pengene har rullet ut av kassa. Men dette har da også gitt svenskene et teknologisk forsprang som selv suksesselskapet Nokia har hatt problemer med å matche.

Sony er heller ingen smågutt. Selskapet har plassert seg som et av de ledende innen elektronikk for både forbrukere og profesjonelle. Sony er sterk innen områder som musikk, bilder, video og underholdning som spill.

Drømmetelefonen

Derfor burde Ericssony ha alle forutsetninger for å lage spennende mobiltelefoner for neste generasjon mobilnett. Tenk deg en mobiltelefon som både har lommedatafunksjoner, fargeskjerm, Bluetooth, GPRS, og kan roame med UMTS.

Og som i tillegg er en liten underholdningsboks med fargeskjerm, muligheter for video- og musikkavspiller (og opptak) – og attpå til er en PlayStation i miniformat!

Vi dingsefreakere blir blanke i øya bare med tanken.

Mer enn en drøm?

Men så gjenstår det å se om de 3.500 ansatte i det nye selskapet klare å spille sammen og levere varene. Mye kan tyde på at svenskenes sosialdemokratiske bedriftskultur kan matche bra med japanernes kollektivistiske bedriftskultur.

I fjor leverte Sony og Ericsson til sammen ca 50 millioner mobiltelefoner. Det er visstnok bare om lag 10 prosent av markedet. Nokia har til sammenligning en markedsandel på ca 40 prosent. Men det spørs om ikke finnenes konsernsjef Jorma Ollila for en gangs skyld gjør et par bekymringsfulle betraktninger over konkurrentenes posisjonering.

Uansett – det vil bli tøft for Ericssony å nå målsettingen om å bli verdensledende innen mobil. ITavisen.no tror likevel den nye mobilalliansen burde ha de beste forutsetninger.

Og vi ser allerede fram til å se nye unike gadgets fra den nye mobilgiganten.

Stikkord: Mobil