Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Effektiv forvaltning på e-post

I motsetning til i Norge svarer den offentlige forvaltning i Holland de fleste henvendelser per e-post allerede innen 24 timer.

Det er mulig takket være et elektronisk system som sorterer posten automatisk.

Avdelingssjef Harm Jan van Burg i den hollandske skattforvaltning, mener at alle virksomheter bør benytte programmer for å styre den innkommende e-posten, skriver danske Computerworld.

Han tilhører en av virksomhetene som i disse dager kjører et prøveprosjekt for sortering av e-post.

Direkte til rett person

Ved den hollandske skatteforvaltningen har de tatt konsekvensen av den store mengden med e-post. All e-post sorteres automatisk og bli deretter sendt til den relevante avdeling og medarbeider, som deretter besvarer posten og sender den ut igjen.

Innen svaret blir sendt for senderen av e-posten et svar på hvor lang tid det tar innen hans e-post blir besvart.

De aller fleste henvendelsene blir besvart innen 24 timer og maks tar det fire dager innen et svar kommer.

Loven sier likhet

I Norge har det vært et krav at både kommuner og den offentlige forvaltning skal behandle e-post på lik linje med andre henvendelser.

ODIN har blant annet fått et eget skjema for innsendelse av e-posthenvendelser, men du har ingen garanti for at det kommer svar på forespørselen din.

I Norge skal e-post journalføres på lik linje med ordinær post. I følge loven har du også krav på at noen svarer på din henvendelse men det er absolutt ikke sikkert at det vil skje.