Palyground-panel

Annonse


Tele-krangel på lekeplassen

Palyground-panelDebatten har foregått en god stund, men aldri før har vi sett den i så åpen konfrontasjon som under gårsdagens paneldebatt på Sjølystsenteret i Oslo.

Direktør Per Håkon Fasting i Schibsted Telecom sa det rett ut:

– For oss er det helt uinteressant at Telenor og Netcom har investert milliarder i et nytt UMTS-nett og skal ha tilbake pengene sine. Vi har allerede et distribusjonsnett, med tusenvis av kiosker som selger VG. Og vi gjør ikke samme tabben som vi gjorde med Internett en gang til.

Krangel som bestilt

Debatten ble ledet av tidligere NRK-programlever Terje Svabø. Han etterlyste uenighet, fordi debatter uten krangel er kjedelige. Og uenighet fikk han.

Annonse


Netcoms Sondre Arrestad helte kaldt vann i blodet på norske aktører som har forelsket seg i den japanske DoKoMo-modellen, der innholdsleverandører stikker av med ti prosent av fortjenesten på mobilt internett.

– Bildet er i virkeligheten et helt annet. Med i-Mode får teleoperatøren sitt først. De ti prosentene er i virkeligheten en tilleggskake som oppstår etter at abonnentsavgift og brukeravgift er betalt, påpekte han.

Produksjonsdirektør Lars-Christian Iuel i Telenor Mobil etterlyste forretningsmodeller som teleoperatører og innholdsleverandører kunne utvikle i fellesskap, slik at man oppnår en såkalt «vinn-vinn situasjon».

– Operatørene må betale!

Invitasjonen ble bryskt avvist av Gunnar Stavrum fra TV2 interaktiv.

– Vi har over en million lesere på våre tekst-TV sider pr. dag, så vi vet litt om hva folk vil ha. Det er innhold vi kan, ikke sette opp master, produsere apparater eller lage fikse tekniske løsninger. Problemet er at teleoperatørene ikke forstår at dersom de vil ha innholdet fra tunge medieaktører som oss, så må de betale for det.

Fra salen ble det påpekt at det med to nye teleoperatører på UMTS vil gi et gunstigere forhandlingsklima for innholdsleverandørene.

Dette vakte synlig begeistring hos TV2 og Schibsted. På den annen side mente Iuel at dette også kunne være til fordel for de to som er alene på markedet i dag.

– Tjenesteleverandørene sliter

I panelet satt også Petter Nyborg fra Pocket IT, som står bak nett- og WAP-tjenesten hvor.no, samt Helge Steen Johnsen fra tele- og tjenestetilbyderen Carrot Communications.

– Telenor og NetCom har veldig hyggelige marginer, mens vi som leverer tjenester sliter med usikre rammevilkår. Vi våger ikke å investere, fordi teleoperatørene ikke kan gi oss en rimelig grad av forutsigbarhet, sa Nyborg.

Etter møtet kunne det se ut som om innholdsleverandørene vil gå for noe som ligner på en ren utpressingstaktikk. Siden midten av 1990-tallet har de lagt ut arvesølvet sitt til gratis avbenyttelse på nettet, uten å ha tjent en krone reelt sett.

De har åpenbart ikke hastverk med å kaste seg på mobilnettet med full tyngde.

Schibsteds Per Håkon Fasting oppsummerte situasjonen slik, med tydelig adresse til Telenor og Netcom:

– Skal vi ansette tre nye, dyre redigerere for å redigere tekstmeldinger fra VG, må dere selge vanvittig mange tekstmeldinger for at vi skal kunne forsvare den investeringen.

Annonse