Bil-DVD

Annonse


Hollywood mot nett-film

Bil-DVDFor om lag ett år siden inngikk med brask og bram USAs største videokjede Blockbuster en kontrakt med kraftselskapet og bredbåndsleverandøren Enron om levering av videofilmer direkte via kabel.

Point-to-point

Det dreide seg ikke om distribusjon via Internett, slik vi kjenner det i dag. Enron og Blockbuster skulle utvikle et såkalt «point to point»-system, der dedikerte linjer fra videosjappa på hjørnet skulle installeres hos lokale kunder.

En slik teknologi, kombinert med DVD-karuseller og gigantiske servere hos Blockbuster, skulle gjøre det mulig å gi kundene tilgang til både besteselgere og Hollywoods arkiver, uten at de behøvde å reise seg fra godstolen. Aldri mer den tunge gangen fram og tilbake for å leie og levere film, var omkvedet.

Nei i siste liten

Enron var klare til å rulle ut infrastrukturen, og Blockbuster begynte langsomt, men sikkert å legge om sine utallige filialer fra å være gigantiske lagre med hyllekilometervis av DVD og VHS, til å bli digitale distribusjonssentraler.

Annonse


For en drøy måned siden sa Hollywood nei. Og da var det bare å pakke sammen.

For uten filmer å tilby, er all avansert distribusjonsteknologi meningsløs.

Vil ha kontroll

I utgangspunktet er ikke sjefene hos Warner, Universal og de andre store Hollywood-studioene negative.

De ser at digital distribusjon er framtida, og har allerede satt i gang forsøk med slik distribusjon til kinosalene. Disney er i gang med sine egne bredbåndsforsøk, i første omgang med tanke på videodistribusjon til hotellgjester i deres fornøyelsesparker.

Blockbuster fikk ikke et endelig nei, men klar beskjed om å vente.

Poenget er at Hollywood vil ha kontroll, både med tidsplan og distribusjonsmåter. Akkurat nå lever de veldig komfortabelt med DVD, som folk gladelig betaler et par hundre kroner filmen for.

Annonse