Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Defekte ZIP-stasjoner

28 millioner amerikanere som har kjøpt ZIP drive mellom 1995 og fram til i dag får opptil 360 kroner i erstatning.

For tre år siden ble det oppdaget en generell feil i Iomegas Zip-drive lagringsenheter. Feilen, som skal gjelde samtlige modeller som er produsert fra 1995 og fram til i dag, forårsaker at disker og drivverk bryter sammen.

Klikking

Brukeren hører først en konstant klikking. Deretter tar ZIP’en kvelden.

En ressursserk gruppe ZIP-eiere gikk til rettssak mot Iomega i 1998, for å få tilbake penger for et produkt de ikke mente svarte til forventingene.Saken har versert i det amerikanske rettsapparatet siden den gangen, og i påsken kom avgjørelsen til dommer Mike Dodge i Delaware.

Gratis brukerstøtte

Iomega blir dømt til å betale 28 millioner kunder opptil 40 dollar (ca. 360 kroner) i erstatning. I tillegg må de tilby gratis brukerstøtte til kunder som har problemer med sine ZIP-drives.

Iomega forplikter seg også til å donere ni millioner kroner til utstyr og IT-tjenester til amerikanske skoler, pluss alle saksomkostninger.

ZIP-drive er Iomegas hovedprodukt, og er interne og eksterne diskettstasjoner med fra 100 til 250 MB lagringskapasitet i et proprietært format. I det siste har selskapet også begynt å satse på en rekke andre produkter, blant dem bærbare CD-brennere.

Ikke i Norge

ITavisen.no har vært i kontakt med Iomegas Europa-kontor. Der får vi opplyst at dette er en ren amrikansk affære, og at norske kunder ikke vil få penger tilbake.

I Norge gjelder vanlige garantiregler etter kjøpsloven. Men det gjøres unntak for produkter som i utgangspunktet har produksjonsfeil, slikm det kan synes med ZIP-drivene.

– Iomega har aldri anerkjent at våre produkter har en slik feil som den amerikanske domstolen påstår. Men om noen av våre norske kunder skulle ha problemer, er vi velvillige. Er det innefor garantitiden reparerer vi selvsagt gratis. Skulle problemet oppstå utenfor garantitiden, kan vi strekke oss til å refundere noe av prisen. Vi har et utmerket callcenter i Irland som tar seg av henvendelser, sier PR-sjef Peter Wharton ved Iomegas europeiske hovedkontor til ITavisen.no.