Annonse


SPILLTEST: Star Wars – Battle for Naboo

Dark Forces, Jedi Knight, X-Wing, Tie Fighter…det var en tid da spill fra Star Wars-universet virkelig utmerket seg med kvalitet og høy underholdningsverdi. Men samtidig har Lucasarts dessverre også gjort mindre nevneverdige forsøk på å utnytte merkenavnet, både på PC og diverse spillkonsoller.

Battle for Naboo på PC er tilsynelatende en direkte konvertering fra N64-versjonen, og når ikke helt opp til den grafiske standarden mange forventer av dagens PC-spill. Dette ville for såvidt vært tilgivelig, hvis spillet bare samtidig hadde inneholdt andre sterke egenskaper.

15 oppdrag

Spillet setter deg bak spakene på en rekke forskjellige kjøretøyer, både på Naboo og ute i verdensrommet, gjennom 15 forskjellige oppdrag.

Oppdragene er korte, og går stort sett bare ut på å plaffe ned saker og ting. Du kommer riktignok i kontakt med en del spennende romskip og kjøretøyer, men utover det er det hele lite inspirerende.

Annonse


Fiendene du møter på er i tillegg svært dumme, og i mange tilfeller ser det som om de bare virrer rundt i sine egne forhåndsprogrammerte baner – uten i det hele tatt å la seg affektere av ditt nærver (de skyter hvis du kommer i skuddlinjen deres). De har også en tendens til å spontant dukke opp ut fra tomme intet, noe som gjør at man rett og slett har store problemer med å leve seg inn i spillverdenen.

For kjedelig

Nei, Battle for Naboo blir rett og slett for kjedelig, for enkelt, for kort, og for dårlig til å bruke tid og penger på. Har du Episode 1: Phantom Menace i hylla, er det høyst sannsynlig at du vil sette denne i VHS-spilleren flere ganger enn du vil sette BfN inn i CD-driven.

Grafikken er generelt sett lite imponerende, selv om enkelte av romskipene tar seg uforskammet godt ut.
Også i verdensrommet da…men det er ikke like gøy som X-Wing og Tie Fighter 🙁

Annonse