Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tvil om bredbåndsinnhold

Verken bredbåndsleverandørene eller innholdsprodusentene vet hvordan de skal kunne ta betalt slik at det blir lønnsomt å lage bredbåndsinnhold. Det framkom av en debatt som var i regi av First Tuesday i Oslo tirsdag kveld.

bredbåndsspørsmål
Om lag 540 deltakere hadde meldt sin interesse for internettbransjen nettverksforum, First Tuesday, og temaet bredbånd og innhold.

Men det spørs om debattpanelet egentlig klarte å gi noen klare svar på hvordan bredbåndshverdagen skal fortone seg både for tilbydere, innholdsleverandører og brukere.

– Må ha betalt

Ansv. redaktør Torry Pedersen møtte forståelse for sitt krav om å kunne tjene penger på å levere innhold til bredbåndsnettene.

paneldebatt First tuesday
Bredbåndspanelet. Fra venstre Øyvind Huseby (UPC), Erik Nord (Telenor), Torry Pedersen (VG), Lasse Hallberg (Big Brother) og Olav Stokke (NextGenTel).

– Det vi trenger er inntekter. Vi har i dag ikke noe incentiv for å levere innhold til bredbånd, sa VG-redaktøren.

Bredbåndsleverandøren NextGenTel og adm. direktør Olav Stokke var ikke helt uenig.

– Til syvende og sist må vi kunne ta betalt for tjenestene – som igjen vil skape grobunn for nye tjenester, sa Stokke.

NextGenTel var ikke fremmed for tanken om å dele på inntektene fra aksess med innholdsleverandørene.

Produsent Lasse Hallberg (Big Brother) hevdet at det var mulig å ta betalt for bredbåndsinnhold, så lenge det er av god nok kvalitet.

– Gratis undergraver

Strategidirektør Erik Nord i Telenor Broadband Services hevdet på sin side at innholdsleverandører sparker bena under seg selv ved at de i dag gir bort alt innholdet gratis.

– Ved få gi bort alt innholdet gratis så ødelegger man markedet. Man går skoa av seg. Jeg har ved flere anledninger stusset på flere av internettaktørenes satsinger på innhold, sa Nord.

Han hevdet videre at foreløpig var det bare de tradisjonelle kringkasterne som klarte å lage egnet innhold for bredbånd.

Innhold oppskrytt?

Men i følge Olav Stokke i NextGenTel kan behovet for innholdstjenester være oppskrytt.

– Kundene i dag er ikke ekstremt opptatte av innholdet, hevdet Stokke.

Han mente å ha sporet mer interesse hos kunden for tjenester som telefoni over bredbånd enn innhold, samt at kundene rett og slett hadde behov for raskere aksess.

Likevel hadde Stokke tro på innholdet. Han hevdet tro på de dedikerte portalene, så lenge de ikke ekskluderte innholdstjenester. Stokke ønsket at flest mulig skulle få tilgang til de samme innholdstjenestene.

Hva kommer først?

Men hvilket bredbåndsinnhold vil vi få tilgang til i første omgang?

Spill og sport, mente Telenors mann. Underholdning generelt, mente Big Brothers produsent.

VGs nettredaktør hadde imidlertid ingen store forhåpninger om kvalitet og tilbud:

– Porno. Porno vil komme når behovet for avkastning blir stort nok, sa Torry Pedersen med en viss ironi (?).

Så gjenstår det å se om VG-redaktøren får rett.

Stikkord: internett