MSN Music logo

Annonse


Microsoft med MP3.com-kloning

MSN Music logoTjenesten er et svar på MusicNet, som RealNetworks lanserte i samarbeid med plateselskapene Warner, Bertelsmann og EMI. RealNetworks RealPlayer er den største rivalen til Microsofts Media Player.

Musikk først

– Dette er en inngang for oss til online-musikkindustrien. Musikk er det første vi kommer til å levere over nettet til våre kunder, uttalte Sarah Lefko i MSN Products til nyhetsbyrået Reuters.

I første omgang vil Microsoft tilby en stor del av varene gratis, men da bare musikk fra uetablerte artister med PR-behov og en og annen smakebit fra bestselgende navn. Tjenesten minner i så måte mer om MP3.com enn om Napster.

Snille gutter

Mens Napster lot enhver utveksle musikk fram til retten dømte dem til å slutte med det, og gjør det delvis ennå, ble MP3.com etter hvert så snille gutter at de fjernet så godt som alt opphavsbeskyttet og dermed kommersielt attraktivt materiale.

Annonse


I tillegg la de ned tjenesten som lot folk legge platesamlingen sin ut på nettet, slik at den var tilgjengelig hvor som helst i verden der det er en PC.

Nettradio og leksikon

Slik MSN Music framstår i dag, er det snakk om en kombinasjon av nettradio (streaming) salg og nedlasting av smakebiter. Microsoft opptrer altså som portal for nettradiostasjoner og platebutikk på et og samme nettsted.

Tjenesten har også tilsynelatende tatt oppi seg ambisjonene Microsoft hadde med sitt Music Central musikkleksikon, som de ga ut på CD-rom på slutten av 90-tallet og seinere overførte til nettet. Men også dette produktet forsvant.

Bedre alternativer

Du må registrere deg og få tildelt et pass før du får lov til å høre noe. Nettstedet, som presenteres som en prøveversjon, er som betaversjoner flest plaget av en del feil.

Alternativene er i skrivende stund utvilsomt bedre utviklet: MP3.com, Yahoos musikktjeneste og norske Freetrax.

Men styrtrike Microsoft har vært seint ute før, og har vist at de kan komme sterkt tilbake.

Annonse