Hopp til navigasjon Hopp til innhold

HP strutter av selvtillit

Markedet for stasjonære PC’er har vært på retur det siste året. Men HP akter å fortsette som kjerringa mot strømmen, og spår solid vekst også i 2001.

HP Pavilion
– Vi har frem til nå hatt kjempesuksess med hjemmecasene, sier produktsjef Stian Normann i HP.

Markedet for slike løsninger, der ansatte kunne »leie» PC med skattefordel gjennom arbeidsgiver er også i ferd med å stagnere. Ennå gjenstår det å se om finansministeren vil videreføre denne ordningen.

Vil ha maskinen i stua

For HP har dette vært den viktigste salgskanalen de siste årene. I fremtiden vil de imidlertid satse sterkt på å få innpass også hos forhandlerne. Det skjer blant annet gjennom avtaler med Telehuset, Expert og Siba.

– For mange er hjemme-PC mer enn et arbeidsredkap. Folk vil ha maskinen på soverommet eller i stua, og da betyr design mye, hevder Normann.

Han mener HP har kommet frem til et design som gjør maskinen til et møbel, der kabinett og skjerm har matchende detaljer og materialene kan leveres i tilpassede farger.

Vil ha mer enn bare en maskin

Går det slik HP tror vil mellom 25.- og 30.000 nordmenn kjøpe stasjonær PC fra HP i år. Dette til tross for at HP på ingen måte kan konkurrere med selskaper som Dell og Fujitsu/Siemens på pris. Normann sier det er positivt for HP at disse selskapene kan trekke kunder til foretningene med tilbud om billige PC’er. – Når de først er kommet til butikken kan det tenkes at de ønsker seg flere muligheter enn disse maskinene kan by på, og da er HP et konkurransedyktig alternativ, hevder Normann.

HP lanserer nå en ny serie datamaskiner for hjemmebruk. Maskinen HP Pavilion 7825 med AMD® Duron® 850 MHz-prosessor blir den rimeligste med en pris på 12.990,-. Toppmodellen 7885, som har Firewire og 1.3GHz prosessor, vil komme på 21.990,-.