Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kritisk til NBBL-Telenor

Norges Boligbyggelag (NBBL) får 40 kroner for hver beboer de henter inn som kunde til Telenor. Post- og teletilsynet (PT) er kritisk til hele avtalen og har bedt om forklaring fra Telenor.

Telenor-logo 2001
PT er kritisk til både rabatten som gis og til salgskommisjonen som NBBL får. Telemyndigheten reagerer på at det gis store rabatter på konkurranseutsatte tjenester som tellerskritt, men rabatten for abonnement ikke er like stor. PT vil vurdere om dette er i strid med prinsippet om kostnadsorienterte priser, melder Aftenposten.

Telenor har fått frist til 2. april med å uttale seg, og har foreløpig ikke ønsket å uttale seg til Aftenposten om hva de kommer til å svare PT.

Kritikk fra egne rekker

Drammen og omegn boligbyggelag (DOBB) er blant de som er kritiske til NBBLs avtale med Telenor.

DOBB har valgt en annen teleleverandør, og har følt at NBBL gar gitt dem refs for dettte. Men dette benekter selvsagt NBBL.

Det var høsten 2000 at Telenor og NBBL inngikk en rammeavtale. Det er frivillig om de enkelte medlemmene benytter seg av avtalen. Men NBBL har forpliktet seg til å markedsføre Telenors tilbud ovenfor sine medlemmer.

NBBL er Telenors selger?

Og når man ser at de gjør drøye ni millioner kroner årlig på avtalen kan man se at NBBL har betydelig egeninteresse i at flest av deres beboere velger Telenor.

Likevel benekter NBBL at de opptrer som salgsagenter for Telenor, noe blant annet DOBB hevder.

– Nei, vi er ingen salgsorganisasjon. Men vi bruker betydelige ressurser på å formidle denne rabattavtalen med Telenor til våre medlemmer og får kompensasjon for dette, sier økonomidirektør Jan Myhr til Aftenposten.

Stikkord: Mobil