Bak Pride står Music City Records, som baker inn en ny teknologi for å forhindre kopiering eller ripping til MP3-filer inn i artistens nye plate. Kopibeskyttelsen er utviklet av amerikanske SunComm, og albumet Charley Pride: A Tribute to Jim Reeves blir av Inside.com kalt «den første Napster-sikre CD-en».
Korrupte datablokker
SunComm vil blant annet benytte seg av forskjellene på dataformat og digitale innholdsfortegnelser mellom vanlige CD-plater og CD-ROM, for eksempel ved å legge inn korrupte datablokker som ignoreres av regulære CD-spillere, men skaper problemer i CD-driven i datamaskinen.
Forsøk med slike teknikker har vist at mens CD-ene riktignok ikke enkelt lar seg kopiere med vanlige CD-ROM spillere og programvare, så har kopibeskyttelsen også forhindret en del musikk-kjøpere å spille platene på sine vanlige CD-spiller.
Neppe vanntett
Det er likevel tvilsomt om en slik beskyttelse vil klare å forhindre digitale kopiering av CD-platen. Allerede finnes det en rekke programmer (PSXCopy, BlindRead, CloneCD) som “blindt” leser CD-platene, og bevisst overser eventuelle feil som måtte dukke opp.
Annonse
Slike programmer brukes i dag for å kopiere “beskyttede” programplater og Playstation-spill, og vil nok utvilsomt florere hvis platebransjen begynte å innføre kopibeskyttelse á la Pride. Det finnes heller ikke fastspikrete standarder for hvordan en CD-ROM drive faktisk skal lese CD-platene, og da er det i prinsippet ikke noe i veien for at enkelte spillere kan overse eventuelle beskyttelser av denne typen.
Analogt fortsatt mulig
Dessuten kan man jo alltids bare koble plugge den analoge utgangen fra CD-spilleren rett i “line in”-inngangen på lydkortet, og så ta opp all lyden på denne måten. Kvalitetstapet i forhold til digital kopiering vil knapt være hørbart, i hvert fall ikke hvis hensikten er å lage MP3-filer av musikken.
Annonse