Annonse


Katastrofale rekordklikk

Det er en merkelig trend: Nordmenn klikker mer enn noensinne, men stadig flere IT-bedrifter melder om elendige levekår og smalhans i bransjen. Hva kan grunnen være til at en bransje som åpenbart er i vekst, plutselig kan gå nedenom og hjem?

Ikke plass til alle

– Før man setter i gang med nettjenester av ulike slag, må det foreligge en forretningsplan som inneholder en analyse av markedet, sier Dag Andersen i Gallup, til ITavisen.no. – Jeg er enig med dem som hevder at Internettmarkedet har vært fullstendig overopphetet – det er simpelthen ikke plass til alle handelsløsningene og portalene.

Andersen presiserer at han ikke mener å si at tunge aktører som Dagbladet MediaLab og SOL mangler verken en forretningsplan eller markedsanalyser i forkant av sine satsinger. Andre mekanismer kan gjøre seg gjeldende når de store aktørene sliter, slik vi ser i disse dager.

– Jeg tror det kan skyldes en snøballeffekt. Mange aktører sliter med å overbevise i et utrygt marked. De store portalenes problemer kan også skyldes at surferne blir mer selektive – de er ikke lenger interesserte i å surfe rundt etter alt mulig.

Annonse