Hopp til navigasjon Hopp til innhold

500 Mb disk utfordrer CD og MD

Disken fra Boulder, Colorado vil konkurrere ut både MiniDisc og CD. Hittil har selskapet DataPlay hanket inn kontrakter med tre av de fem store plateselskapene.

Disken minner mistenkelig om MiniDisc. Den er litt større, men har det samme utseendet med gjennomsiktig plastomslag og magneto-optisk disk innenfor.

5 timer «CD-kvalitet»

Men der stopper all likhet. Mens MiniDisc bare har 140 Mb lagringskapasitet og må basere seg på grov komprimering for å få plass til en hel CD med musikk, tar DataPlay hele 500 Mb – nesten en hel, ukomprimert CD.

DataPlay lover 5 timer i det de selv kaller CD-kvalitet, uten å spesifisere hva slags komprimering det er snakk om. Den halve giga’en gir også 11 timer MP3-musikk. Disken kan i tillegg brukes til foto og video. 160 høykvalitetsbilder får plass, eller to timer MPEG4-kodet video.

Kontrakt med BMG

I går kunne sjefene i det amerikanske firmaet smile bredt. Da fikk de nemlig hanket inn en kontrakt med musikk-giganten BMG. Fra før av har EMI og Universal skrevet under på at de skal satse på det nye formatet.

Da mangler bare Sony og Warner. Sony satser som kjent på sin egenutviklede MiniDisc, og Warner har for tida mest fokus på DVD-Audio – som skal gi bedre lyd enn standard CD-kvalitet på DVD-plater.

Førstepris

DataPlay vant førsteprisen for beste mobile utstyr under årets CES-messe i Las Vegas. Flere elektronikkprodusenter støtter standarden – blant dem Samsung, Toshiba og Diamond.

De første diskene produseres av Imation, som er en av verdens største på lagringsmedier.

Selskapet har store forhåpninger om at deres format skal bli den nye universelle bæreren av multimedia-data, både til mobilt og stasjonært bruk.

Opptak

Diskene kan både brukes til opptak og til produksjon av ferdig innspilt musikk, uten kvalitetstap. Til videobruk kan formatet med sin relativt beskjedne kapasitet neppe konkurrere med DVD. Film i MPEG4-format blir omtrent som VHS – minus båndstøyen.Dataplay