Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vi prøvekjører Anarchy Online

ITavisen.no har vært så heldige å få være med i betatesting av Anarchy Online. Se bildene her, og få en inngående forsmak på et av tidenes mest etterlengtede dataspill…

Så og si samtlige av FunComs over 100 ansatte jobber nå på spreng med å få gjort det massive rollespillet Anarchy Online lanseringsklart. Som del av utviklingsprosessen lar man også en gruppe ivrige spillere delta som frivillige spilltestere, i det man gjerne kaller betatesting.

I tilfellet Anarchy Online, som er et gigantisk prosjekt, er det snakk om nærmere seks tusen spillfantaster som gladelig kaster bort utallige timer på å få spille et uferdig produkt – deriblant ITaivsen.nos ærbødige og undertegnede spilltester.

Det blir bare bedre

Spillet er med andre ord ikke ferdig, så foreløpig må man ta alle aspekter ved betaversjonen med en klype salt: Det er en mengde funksjoner som ikke er implementert enda, det går ofte tregt, jeg blir kastet av serveren til tide og utide, grafikken flyter ikke så godt som den skal, og det er naturligvis ikke på langt nær så mange spillere logget på som det vil være når spillet endelig lanseres…men poenget med en betatest er jo nettopp å få tilbakemelding fra spillerne på disse tingen, slik at alle små og store feil kan rettes opp.

Likevel er det ingen tvil om at Anarchy Online blir et kjempespill i verdensklasse. Alle spedbarns-symptomene til tross, er betaversjonen av AO allerede det beste og mest imponerende nettbaserte rollespillet vi har sett og prøvd. Konkurrentene EverQuest, Ultima Online, og Asheron’s Call har bare å passe seg!

Bakgrunn

Handlingen I AO foregår på planeten Rubi-Ka, i en fjern fremtid. Hvis du vil vite litt om historien og setting i spillet, så les Anarchy Online: En eksklusiv sniktitt (der får du også møte noen av de ansatte i FunCom som er med på utviklingen).

Men la oss nå se på hvordan det er å spille Anarchy Online. Merk igjen at følgende beskrivelser gjelder kun for betaversjonen av spillet, og det er godt mulig at noe eller mye av dette vil være forandret når det endelig spillet lanseres.

Fødselen

Når du først logger deg på, er du en total anonym person uten ansikt, kjønn eller andre kjennetegn. Det første du må gjøre er å velge hvilken av de fire rasene du vil spille. Valget står mellom de menneskelignende Solitus, de mer utspekulerte og slue Opifex, den høyteknologiske Nano-rasen, eller slåsskjempene Atrox.

Alle rasene har vesener av både hannkjønn og hunnkjønn, med unntak av Atrox som er unisex.

En tilfeldig generert Solitus, med normal kroppsbygning, 10% høyere enn gjennomsnittet.

Hvilken rase du velger spiller inn på hvilke yrkesgrupper som vil være mest aktuell, og hvilke egenskaper personen din vil få. For eksempel er det mest naturlig å være soldat for en Atrox, mens Solitus gjør seg best som kjøpmann eller tyv.

Etter at du har valgt rase, går veien videre til valg av ansikt, og her er det et utall av spennende kombinasjoner å velge mellom. Deretter kan man velge kroppsbygning (spinkel, normal eller fet), og om man vil eventuelt vil være høyere eller lavere enn gjennomsnittet for den vaglte rasen.

Disse kosmetiske valgene er tilstede kun for å hjelpe selve rollespillingen, og har ingen spillteknisk betydning overhodet. Noe av sjarmen ligger i at man skal lage seg en karakter som ser vesentlig forskjellig ut fra de andre du møter i spillet, slik at det blir lettere å bygge opp sin egen identitet.

Vår helt! Når du zoomer helt inn er detaljrikdommen på de forskjellige karakterene fremdeles meget god.

Deretter skal men velge yrke: eventyrsøker, agent, byråkrat, doktor, håndhever, ingeniør, fixer, soldat, martial artist, handelsmann, nano-tekniker, eller metafysiker. I utgangspunktet står du fritt til å velge yrke etter ønske, men forutsetningene dine for å bli dyktig i ditt felt vil være avhengig av rase.

Det er for eksempel lite trolig at en Atrox vil kunne bli en av Rubi-Kas ledende metafysikere (men…det er heller ikke umulig).

Så snart du har gitt figuren din et navn, så gjenstår et siste – men meget viktig – valg, nemlig hvilken side du vil ta i den evige maktkampen på Rubi-Ka. Vil du tilhøre den organiserte korporasjonen Omni-Tek som boltrer seg i ressurser og høyteknologi fra sin megaby Omni-1, eller vil du være med i en av de rebelske klanene som kjemper for frihet og eventyrlyst?

Synes du det er vanskelig å velge, kan du starte spillet som nøytral. Da kan du velge side senere i spillet, hvis du skulle få sympati for den ene eller den andre.

Når du har gjort dette valget, starter du spillet. Hvis du tilhører Omni-Tek blir du tildelt din private storbyleilighet i Omni-1. Klanmedlemmer får et krypinn i rebell-byen Tir, og nøytrale starter i nybyggerbyen Newtown.

Kamervinkelen er fri, og du kan zoome ut så langt du vil. Her er en liten nybyggerby, Newtown, langt unna Omni-1.

(Flere bilder fra karakter-generering kan du se her)

Et syn for såre øyne

Det er vanskelig å ikke bli imponert av det visuelle i Anarchy Online. Hele verden er fremstilt i nydelig 3D-Grafikk, og ikke minst er figurmodellene varierte og detaljerte. Man kan velge å se verdenen i et førstepersons-perspektiv, som passer godt når man er innendørs, eller du kan se det hele fra en frittstående kameravinkel.

Kameraet kan man vri og snu på som man vil, slik at du til enhver tid kan fokusere på det som skjer. Samtidig kan du zoome inn og ut til det nærmest uendelige, slik at du virkelig får oversikten.

Utenfor portene til Omni-1 har Omni-Tek satt ut sine propagandaplakater, med påskrifter som «We Bring Order», mens det innenfor byportene florerer av oppfordringer som «Be Good», Behave», osv…

Et annet imponerende aspekt ved Rubi-Ka er været, som kan variere fra stille og pent til ekstreme sandstormer, regnskyller, tordenvær. Solnedgang og -oppgang kan også være svært dramatiske, og alle disse elementene bidrar godt til illusjonen av en virkelig fantasiverden langt der inne i cyberspace…

Kamp

FunCom lover at det skal være mye story og dynamisk handling som vil pågå på Rubi-Ka. I beta-versjonen er det lite å se til dette, og fokus er stort sett satt på å gå rundt og utforske, snakke med andre spillere, og slåss med diverse romvesen og roboter – noe som nok også vil være de største tidsfordrivene når spillet er ferdig.

Når du går inn i kamp med en motstander, enten det er et trebent uintelligent romvesen eller en topptrent elitesoldat fra Omni-Tek, så trer umiddelbart en rekke faktorer inn på å bestemme hvordan basketaket vil forløpe.

Kampsystemet er lagt opp slik at slagene utføres i sanntid, men er samtidig turbaserte. Det vil si at det er nok å starte en kamp, så vil begge partene angripe hverandre i tur og orden til en faller. Det er altså ikke den som klarer å klikke hardest og kjappest på musknappen som vinner, men du kan komme med ekstra kommandoer underveis, som vil bli utført når det er din tur igjen.

Dine egnenskaper og ferdigheter er avgjørende for hvor ofte du får angripe, hvor vellykkete og hvor mye skade dine angrep vil gjøre, og hvor vanskelig det er for fienden å treffe deg.

FunCom har hatt det veldig gøy med å lage hundrevis av forskjellige klesplagg, rustninger og våpen du kan utsmykke figuren din med.

I AO er det haugevis av våpen å velge mellom, alt fra økser og sverd til avanserte partikkel-rifler, soldrevne maskingevær, og flammekastere. For å kunne bruke et våpen effektivt, må du ha et visst nivå i den tilhørende ferdigheten.

For å beskytte deg mot skade, er det viktig å iføre seg beskyttende rustninger og klesplagg. Disse finnes rundt omkring i huler og bygninger, eller lar seg kjøpe når du etter hvert får samlet sammen litt penger.

Nanoteknologi

Riktignok handler ikke Anarchy Online om drager, demoner, og magi, men selv i en høyteknologisk futuristisk verden har man beholdt mange av disse elementene i en litt annen form.

Istedet for fantasy-monster, har man naturligvis alskens romvesener og beist som gjør samme nytten. Pistoler, rifler og pulsvåpen fungerer på mange måter som pil- og buer, og mye av naturen på Rubi-Ka er fremdeles uberørt av menneskehender.

Et online rollespill vill naturligvis ikke vært det samme uten trollmenn og magikere, og i AO har man løst dette ved å la folk spille nano-teknikere og metafysikere. Disse har så enorm god peiling på nanoteknologi, at når de bruker den fremstår det for mange som , ja – ren magi. På denne måten vil man også i AO ha spillere som kan helbrede, sende ildkuler, og «pumpe» sine kompanjongers egenskaper og ferdigheter…ved hjelp av nanoteknologi.

Bruk av nanoteknologi på nattetid.

Penger og erfaring

For å utvikle karakteren sin, benytter AO et grad-system, som på mange måter ligner det man finner i andre rollespill. Man må altså slåss og bli erfaren for å samle erfaringspoeng. Når man har nådd et visst antall poeng, går man videre til neste grad. Da får man også anledning til å fordele poeng på de forskjellige ferdighetene sine, slik at man selv kan styre hva man vil bli bedre på.

Selv om det å gå ut i skogen for å slåss med krypdyr og rom-hamster kan gi deg erfaring, er det ikke et spesielt økonomisk lukrativt tidsfordriv. Derfor har man innført et unikt system for tildeling av forskjellige oppdrag (missions). Disse er av varierende vanskelighetsgrad, og det er blant annet store penger å hente.

Oppdragene genereres på rappen, og det er fullt mulig å samarbeide med andre spillere for å klare de mer krevende bragdene. Typisk er det snakk om å for eksempel ødelegge en datamaskin, levere en dings, eller myrde noen.

AO har et intrikat system for utvilking av ferdigheter og egenskaper, basert på erfaring og «nivåer» (som i andre rollespill).

Snart, snart….

Det er vel liten tvil om at Anarchy Online vil være «make or break» for FunCom, som har satt enorme ressurser og investeringer inn i dette spillet. Allerede har det dannet seg store online-samfunn av AO-tilhengere, selv om mange av fansene enda ikke har sett spillet.

Heldigvis ser det ut som om FunCom har et særdeles godt og solid produkt, og ut i fra det vi nå har sett er det lite som tyder på at spillerne verden over vil bli skuffet.

Selv om ikke detaljene er helt klare enda, kan vi nok vente oss å måtte betale en månedlig avgift for å spille Anarchy Online – dette er jo en type spill hvor man er avhengig av å spille mye og lenge for å kunne bygge opp karakteren sin, og virkelige utforske verdenenen.

Derfor er FunCom mindre bekymret for piratkopiering av selve program-CD’en, og sier til og med at de har lagt opp til at folk kopierer spillet av hverandre, eller laster det ned på nett – hovedinntekten vil nok komme fra tusenvis av nerder som gladelig betaler månedsavgiftene sine i mange år fremover…

Når selve lanseringen faktisk vil skje, er usikkert. FunCom holder fast på at «spillet er ferdig når det er ferdig, og ikke før». Siden man nå snakker om at AO er i siste beta-fase, er det vel logisk å tenke seg at den store E3 Expo i Los Angeles i Mai vil være et meget passende arrangement å benytte til dette formålet…

Mer informasjon om bakgrunn, historie, raser, og andre aspekter ved spillet finner du på FunComs offisielle sider: www.anarchyonline.com, eller du kan oppsøke et hav av uoffisielle fansider på nettet.

Stikkord: spilltester