Hopp til navigasjon Hopp til innhold

1.000.000.000 blanke CD-er solgt

Salget av blanke CD-plater toppet én milliard i fjor, en fordobling i forhold til 1999. Napster har hatt hovedansvaret for det enorme salget, mener produsentene.

Kjært barn har mange navn: CD-R, Compact Disc Recordable, eller rett og slett blanke CD-er. Uansett har vi tydeligvis blitt så glade i disse små platene, at vi i fjor på verdensbasis kjøpte over én milliard stykker, ifølge Tech TV. Dette er dobbelt så mye som i 1999.

Napster

Tomme CD-plater kan brukes til så mangt, for eksempel til å lagre back-up av filer fra datamaskinen din, eller for å samle ditt digitale fotoalbum. Men CD-R-produsenten TDK er ikke i tvil om hva som virkelig har fått oss til å storme til butikkhyllene for å kjøpe tomme CD-er: NAPSTER.

Napster har klart å karre til seg over 60 millioner brukere fra hele verden, som fritt uveksler musikk av alle slag med hverandre, i form av MP3-filer. Ved hjelp av en CD-brenner, som nå er standardutrustning i omlag 70 prosent av alle solgte PC-er, er det veldig enkelt å få MP3-filene over på tomme CD-plater, slik at du kan spille musikken på helt vanlige stereoanlegg.

– Napster har uten tvil vært den drivende kraften bak salget av CD-R. Folk har fått øynene opp for at du kan få gratis musikk fra Internett. I tillegg er det jo mange som også kjøper en CD i plateforretningen, og lager kopier til alle vennene sine, sier produktsjef Chris Bailey i TDK, en av verdens største produsenter av tomme CD-plater.

Salget vil fortsette

Bailey er heller ikke bekymret over redusert salg hvis Napster skulle gå over til å bli betalingstjeneste, noe som nå ser ut til å være et sannsynlig utfall av den pågående opphavsrettskonflikten rundt Napster.

– Den lille avgiften vil ikke skremme folk bort fra tjenesten, sier Bailey til TechTV.

TDK forventer å doble sitt salg i 2001, fra 64 millioner solgte plater i fjor til nærmere 170 millioner i år.

Markedslederen Memorex venter at det totale salget av tomme plater verden over vil nå 1.46 milliarder i 2001.

Kan bli dyrere

Eskplosjonen i salget av blanke CD-plater har også nær sammenheng både med økt distribusjon og lavere priser.

CD-R er nå nede på en stykkpris på under fem kroner stykket. Flere av produsentene regner nå med at det ikke er lenge til prisene vil begynne å gå litt oppover igjen, fordi det ikke er mulig å holde produksjonen og distribusjonen oppe med så lav fortjeneste.