nettreklame

Annonse


Ny reklame på nett

nettreklameAOL, Yahoo!, Excite og DoubleClick allierer seg etter en mørk høst på nettannonsemarkedet. Partnerne håper på en ny vår med større reklameformater.

En prosjektgruppe med representanter fra nettkjempene Yahoo!, AOL Time Warner, Excite At Home og DoubleClick planlegger nye annonsestandarder. Det er ventet at gruppen presenterer de nye formatene mandag. De nye annonsene vil være større og vanskeligere for nettbrukerne å komme utenom.

De nye formatene

Et av formatene er døpt “skyskraper” og er formet som en lang spalte i ytterkanten av nettsidene. En annen er kalt “rektangel” og er en bredere variant av dagens bannere, skriver Wall Street Journal.

– Vi må gi annonsørene plass nok til å male budskapet sitt, sier Richy Glassberg fra Phase2Media, som selger annonser for 60 nettsteder. Mange annonsører er misfornøyde med bannernes begrensninger. Blant annet baseres de på at nettbrukerne klikker seg videre, men bare en prosent av nettsurferne gjør det.

Annonse


Bedre for merkevarebygging

Glassberg hevder de små annonseformatene som har hersket hittil er grunnen til at nettet ikke har tatt av som en annonsekanal. De nye annonseformatene er store nok til å bygge merkevarer uten at brukerne klikker på annonsene.

Initiativet fra nettstedene kommer etter et halvår med stadig færre nettannonsører. Nettbedrifter som var tidlig ute med annonsering på nettet, sliter med inntektene og kutter markedsføringsbudsjettet.

Samtidig er tilveksten av tradisjonelle annonsører liten. I tredje kvartal i fjor sank annonseringen på nettet i forhold til kvartalet før, for første gang.

Klikk eller ei?

De nye formatene adresserer også en fersk problemstilling fra analyseselskapet Booz Allen & Hamilton. Konsulentene hevder at portalene ikke lenger er startsider, men surfemål. Det reduserer brukernes vilje til å klikke på annonser.

Nettkonsulentene anbefaler bransjen å tenke på nettstedet sitt som et sted for merkevareannonsering, og ikke som et utgangspunkt for klikk til andre nettsteder.

– Hvis portalene er steder brukerne surfer til og ikke fra, så har portalannonsene like liten verdi som annonser på TV eller i magasiner. Over halvparten av inntektene til portalene kommer fra bannerannonser. Hvis annonsenes verdier reduseres betyr det trøbbel for aktørene, hevder analyseselskapet i sin rapport.

Annonse