Annonse


Digital-TV uten innhold

Rundt 162.000 av Telenor Avidis kunder har mulighet for å ta inn digital-TV. Omtrent en tidel av disse har digital dekoder, hvilket i hovedsak vil si at de kan nyte bedre lyd og bilde på sitt analaloge fjernsyn, samt mulighet til å ta inn en hel drøss med kanaler og fremtidige digitale kiosktjenester.

Ingen vil imidlertid si noe om hva som kommer på det digitale kabelmarkedet eller når tjenestetilbudet utvides.

Big Brother en driver

– Vi er i en fase der vi introduserer bedre lyd og bilde, flere kanaler, samt tjenester som kiosk og foreldrekontroll. Vi har en uttalt målsetting om å hele tiden tilby de tjenestene som finnes i markedet. Men vi venter på innholdsleverandørene, bekrefter informasjonssjef Atle Lessum i Telenor Avidi til ITavisen.no.

– En tjeneste som Big Brother, der fjernsynsseerne får samme tilbudet på fjernsyn som på Internett, er en driver i arbeidet for flere tjenester.

Annonse


Konvergens et nøkkelord

Et nøkkelord i utrullingen av digital-TV er tjenstekonvergens, med andre ord at det utvikles tjenestehybrider som integrerer formelementer (lyd, tekst, bilde) fra tradisjonelle tjenester. Tjenestene blir i større grad interaktive og gir større valgmuligheter for brukerne, i tillegg til at de tilbys på flere ulike infrastrukturer og kan tas i mot på flere typer av terminaler.

– Vi kan vanskelig være konkrete, sier Egil Perland, produktsjef i UPC til ITavisen.no. – Men vi tror absolutt på konvergensen alle snakker om, eller det vil kaller “triple play” – video, tale og data. I første omgang vil det være snakk om at brukerne av digital-TV får bedre lyd og bilde og flere kanaler. TV-tjenester som pay-per-view vil være motoren i utviklingen mot tjenester som spill, banking og video-on-demand (video-på-rappen, red.).

Det nærmeste vi kommer en tidsangivelse av de digitale tjenestene for kabelfjernsyn, er uttalelser som at “alle sendinger vil være digitale i løpet av året”. Noe som har lite å si for den vanlige TV-titter uten digital dekoder, eller for den digitale titter uten noe særlig tjenestetilbud å velge i.

Ingen grunn til optimisme

En samtale med Paal Fure i Bengal Consulting bekrefter det vi har hørt fra kabelselskapene; det er lite nytt å melde så lenge ingen vet helt hvilke tjenester som kommer når og i hvilken form.

– Det er ingen grunn til å være optimistisk når det gjelder innføringen av digital-TV. Det er ikke enkelt å endre på folks vaner slik de er formet gjennom mer enn 50 år mer TV-titting. Fure hevder kabel-og satelittselskapene må la det han kaller “ritualiserte sendeflater” som fotballkamper være grunnlaget for den digitale virksomheten. Men de må være klar over at det vil ta tid å endre folks fjernsynsvaner.

– Det er selvsagt forferdelig vanskelig å mene noe om digital-TV. Prognosene er helt ville, mener Fure. – Når det tar 15 år å innføre Pizza Grandiosa, tar det ikke to år å få full dekning av digital-TV.

Annonse