Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– ADSL vinner bredbåndskampen

ADSL vil bli den store vinneren i kampen om bredbåndskundene, mener telekomanalytiker Lars Godell i Forrester Research.

Kun 36 prosent av alle norske husstander vil ha bredbånd i 2005. Til gjengjeld vil hele 50 prosent av disse benytte ADSL-teknologi, i følge den norske analytikeren Lars Godell i Forrester Research.

Høyt tall for privatmarkedet

– Jeg tror absolutt på ADSL i Norge, ikke minst på grunn av den lave kabelpenetrasjonen, sier Godell til ITavisen.no.

– Vi regner med at ADSL vil ta omtrent 50 prosent av markedet, kabel 25 prosent og andre teknologier 25 prosent.

Lars Godell har store forhåpninger på ADSLs vegne, men mener det er grunn til å jekke ned forhåpningene om utbredelsen av bredbånd i Norge.

– 36 prosent er et rimelig høyt tall for privatmarkedet, tatt i betraktning dagens dekning, sier han.

– Telenor, UPC og andre aktører må gjøre store forbedringer i dagens nett og få prisene kraftig ned før dette målet kan nås.

Fiberoptisk fremtid

Godell skrev i fjor en rapport for Forrester om utbredelsen av bredbånd i et knippe land i 2005. Rapporten konkluderer med at Sverige ligger på topp blant de Skandinaviske landene med en bredbåndspenetrasjon på 40 prosent, Danmark tar sølv med 37 prosent, mens Norge havner på en beskjeden 3. plass med 36 prosent. Noe som likevel er høyere enn USAs 33 prosent og Nederlands 28 prosent.

Stikkord: internett