Fly

Annonse


Fiasko for Vings reiseportal

Fly– Vi har undervurdert kostnadene ved å etablere et eget varemerke på Internett, innrømmer adm. direktør Petter Asperud i Ving Norge, overfor Aftenposten.

– Samtidig overvurderte vi konkurransen mellom de nettbaserte reiseoperatørene. Nykommerne har ikke utfordret de etablerte aktørene i en slik grad som vi trodde.

Kræsjlanding

Ving-direktøren legger seg med andre ord fullstendig flat for de harde nett-realiteter etter buklandingen. Han vedgår i følge Aftenposten at det kan virke underlig at Ving satset på et eget nett-selskap med fullstendig ukjent navn, all den tid moderbedriften er på nett med det lett gjenkjennelige varemerket Ving.no.

Da Asperud og hans kolleger i Norge og Sverige presenterte Ombro under fjorårets reisemesse på Sjølyst, ble det snakket om overskudd etter første driftsår og en omsetning på én milliard kroner i 2004.

Annonse


Rakk ikke Kastrup

Men 12 måneder senere var floppen et faktum. Uten at man engang hadde rukket å etablere seg i Danmark, slik planen opprinnelig var.

Asperud vil ikke uttale seg om hvor mye Ving har tapt på prosjektet. I fjor opplyste han imidlertid at det ble spyttet inn 10 millioner i prosjektet – før start.

– Dette er ingen nyhet vi serverer med brask og bram, lyder direktørens noe lakoniske kommentar til det hele.

Annonse