Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Strengere regler for UPC

Forbrukerombudet pålegger kabelselskapene å rette opp leveringsfeil innen 24 timer. Men kun når det gjelder fjernsynssignaler.

UPC Logo
UPC og Telenor Avidi må endre sine avtaler med kundene innen 1. mars og lage nye, klare kontrakter. Etter dette tidspunktet vil Forbrukerombudet (FO) gjennomføre kontroller. Begge de to store kabelselskapene har bekreftet at de vil endre sine kontrakter i henhold til FOs krav.

– Vi ser at det er et problem at dette kun gjelder fjernsynssignaler over bredbånd, og ikke Internett- og telefonområdet. Men vi har planer om å gå inn på dette etterhvert. Det er åpenbart at vi trenger teknologinøytrale kontrakter, med den utviklingen som skjer innen bredbåndsteknologi og tjenestekonvergens, sier Espen Slettmyr i Forbrukerombudet til ITavisen.no.

Utbedring eller prisavslag

De nye vilkårene vil gi bedre forbrukervern for deg som bruker kabel-TV, blant annet når det gjelder dårlig linjekvalitet og programvalg.

Dersom det foreligger mangler ved leveransen, for eksempel brudd på linjen eller dårlig kvalitet, kan abonnenten kreve at operatøren raskt retter opp feilen. Ved vesentlig forringelse av fjernsynsbildet kan kunden kreve utbedring innen 24 timer. Dersom dette ikke blir gjort, har abonnentene blant annet krav på prisavslag, melder Forbrukerombudet.

Større innflytelse

I tillegg blir operatørens rett til å føre kabler over kundens eiendom begrenset. Det er bare i de tilfellene leverandøren kan dokumentere at en alternativ fremføring innebærer praktiske problemer og betydelige merkostnader at vilkårene åpner for dette.

Forbrukerombudet ønsker også å gi kunden større innflytelse over programvalg. Kabelsselskapene pålegges derfor å gjennomføre avstemninger blant abonnenter i borettslag minst annethvert år.

Stikkord: internett