Handlekurv opp

Annonse


Vi blir e-handlere alle sammen

Handlekurv oppE-handel er ikke lenger en mulighet, men en nødvendighet. Dette er en av konklusjonene fra Ernst & Young, som har undersøkt globale trender i e-handelen. Stadig flere handler fast over Internett, og de aller fleste er svært fornøyde med e-handelsløsningene.

En nødvendighet

Rapporten »Global Online Retailing» viser i klartekst at vi forbrukerne bruker stadig høyere summer på å handle over nettet.

E-handelsløsninger er ikke lenger noen »tilleggstjeneste», men en nødvendighet for alle bedrifter som ønsker å selge også i fremtiden, konkluderer Ernst & Young: »Online retailing is no longer an option; it is business requirement».

Bøker, musikk og data

Det meste av handelen konsentrerer seg om bøker, musikk og datautstyr. 54 prosent av utvalget på 7.222 konsumenter verden over rapporterte at de hadde handlet bøker over nettet i 2000.

Annonse


Men konsumentene kjøper også stadig flere andre produkter over Internett – i USA havner klær på en femteplass over mest kjøpte produkter i 2000.

Ønsker merkevarer

Utviklingen i retning av at stadig flere handler et stadig større spekter av produkter over nettet ha bare så vidt begynt, mener Ernst & Young.

I 2005 vil så mye som 10-12 prosent av salget av leker og ting til hjemmet foregå over Internett. Innen enkelte kategorier, som bøker, musikk, video, elektronikk og programvare, vil e-handelen ta en andel på mellom 20 og 25 prosent, mener konsulentbyrået.

Nett-handlerne er i hovedsak opptatt av å få tak i merkevarer, dernest at de kommer frem i tide og for det tredje at de er billigere enn i en tradisjonell butikk.

Frykter frakt

Mest misnøye knytter seg til fraktkostnadene, som de fleste mener er altfor høye. Her må butikkene snarest mulig finne kreative løsninger, lyder rådet fra Ernst & Young.

Rapporten (PDF-format) kan du laste ned fra < a href=http://www.ey.com/global/vault.nsf/US/2001_Retail_Study/$file/GOR.pdf target=_blank>www.ey.com.

Annonse