Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Parrer Eudora med Opera

Eudora, verdens kanskje mest berømte og mest brukte e-postleser, skal distribueres av nettleserselskapet Opera Software.

Opera og Eudora
Opera har inngått en strategisk samarbeidsavtale med Qualcomm, som eier e-postklienten Eudora. Dette er Operas første store distribusjonsavtale på desktoppmarkedet og den sikrer store inntekter.Det norske programvareselskapet Opera Software har nå inngått en gjensidig samarbeidsavtale med Qualcomm om felles distribusjon av Opera nettleser sammen med Eudora e-postklient for Windows- og Mac-plattformer.

– Millioner nye brukere

– Avtalen med Qualcomm er vår første store internasjonale distribusjonsavtale, sier Rolf Assev, markedsdirektør i Opera Software til ITavisen.no.

Assev tror at brukerne til Eudora er svært like brukerne til Opera.

– Dette er brukere som søker det beste produktet uavhengig av leverandør, mener Assev.

– Hvor mange nye brukere regner dere med nå som avtalen med Qualcomm er inngått?

– Vi har ikke estimert med et antall. Men Eudora har i dag av cirka 23 millioner brukere. Hvor mange som vil av dem som vil benytte Opera nettleser vet vi ikke, sier Assev, men han er optimist.

Fisker storfisk

Nå jobber nettleserselskapet med å få til flere avtaler av denne typen med store internasjonale ISP-er og portaler. Assev kan fortelle at de i løpende dialog med flere store aktører, men ønsker ikke å røpe hvem.

Eudora var lenge en av de mest utbredt e-postklientene i verden, men Microsofts Outlook har skaffet seg stadig større markedsandeler.

Ingen har betvilt at Eudora var, og fortsatt er, en meget bra e-postklient. Men i en periode priset den seg nesten ut av markedet. Mens de øvrige e-postprogrammene stadig ble billigere eller gratis, hadde Eudora lenge kun en mager versjon som var gratis tilgjengelig.

Gratisversjon med reklame

I dag kjører Qualcomm lik strategi som Opera. De tilbyr sin e-postklient i fullversjon gratis til den som velger den reklamefinansierte, mens man betaler et visst beløp dersom man ikke ønsker reklame.

Opera lanserte sin gratisversjon av nettleseren i desember. To millioner kopier av nettleseren er lastet ned den siste måneden, ifølge programvareselskapet.

Programvareselskapet har også sikret distribusjon av ytterligere 10 millioner kopier gjennom diverse magasiner og publikasjoner.

Innebygde med Opera

Det er i første rekke på embedded markedet at Opera ser sitt snitt til å bli den viktigste nettleseren. Her har de også inngått en rekke viktige avtaler det siste året, deriblant med Ericsson, ScreenMedia og PalmPalm.