Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Rekordsalg for nettbilletter

Romjulen ble en jubeltid for internetthandel av kinobilletter. Med 7.000 solgte billetter i romjulen satte Filmweb ny ukerekord.

Filmweb var en av de få bedriftene som kunne glede seg over strålende butikk 1. juledag – hele 1.000 billetter ble bestilt over Internett denne dagen. De høye tallene er signaler om en trend som for alvor kan ta av i år 2001, tror direktør Kjell A. Orseth i Filmweb AS.

Forventer eksplosiv vekst

– I 2000 solgte vi 88.000 billetter over Internett og WAP. 50.000 av disse ble formidlet i løpet av 4. kvartal, og med et salg på 7.000 i romjulen ble det satt ny ukerekord. Et mål på 10 prosent av alt billettsalg til kinoene over Internett er nok ikke urealistisk. Dette betyr 300.000 av et samlet salg på 3 millioner årlig bare i Oslo, sier FilmWeb-direktøren til ITavisen.no.

Dersom Orseth får det som han vil, kommer salget over Internett for kinoene i Bergen, Bodø, Kristiansand, Oslo, Sandnes, Sandvika, Stavanger og Tromsø være på totalt 600-700.000 billetter i løpet av få år.

Dermed kan man også forvente en 8-9 dobling av inntektene fra handelen, som i 2000 var på 5,3 millioner kroner. Hver kunde kjøpte i snitt 2,6 billetter hver gang.

– Er billettluka snart en saga blott?

– Den tradisjonelle billettluka vil nok fortsatt være der i flere år fremover. Men den vil nok bli mer som et supplement til Internett-, mobil- og automatiserte løsninger. Disse vil anslagsvis står for 40-50 prosent av salget i løpet av 4-5 år, sier Orseth.