Annonse


– Viktig å levere raskt

I kampen om kundene stolte nettbokhandelen på at Posten skulle gjøre jobben. Alle bestillinger som ble levert inn før 18 desember var lovet hos mottaker før jul – og Haugen forteller at de ikke har fått inn klager.
– Jo da, vi har 50 prosent økning i forhold til i fjor og er fornøyd med det. Det ser også ut som vi har godt salg også i romjula, sier Haugen, som gjerne betegner seg som kremmer uten slips.

Gyldendal mangler toppselgerne

Blant bøkene som har solgt best er årets utgave av Harry Potter, sammen med er den av bøkene sammen med Anne Karin Elstads bok «Fri» og Jon Nesbøs bok «Rødstrupe».
– Gyldendal har heller ikke i år fått med så veldig mange på vår ti-på-topp-liste.I år er Gunnar Staalesens bok «1999» enslig svale på lista.

Gjennomsnittskunden kjøper to bøker, eller 1.98 bok for å være nøyaktig. Snittprisen blir da 446 kroner per kunde.

Kvinnene kommer

– Hvis vi skal besvare hvorfor vi har så stor stigning, så skyldes det at det er flere kvinner som har handlet på nett, i forhold til i fjor. Pluss at vi lovte at alle bestillinger som kom inn før 18 desember skulle være fremme før jul. Mange av våre konkurrenter stoppet bestillingene 12 desember.

Annonse


Når det gjelder kundene kommer en synkende andel fra Osloområdet. Stadig flere studenter handler på nettet, og drar nytte av studentkontoen, som tar hensyn til Lånekassas rutiner.

Mye av fremgangen skyldes rask levering.
– Det har absolutt vært en bedring når det gjelder a-posten i forhold til tidligere, sier Haugen. Men det har vært nødvendig for Posten, enten det er frykten for bøter fra Post- og teletilsynet, eller for kommende konkurrenter.
Men bokhandler Haugen har et mareritt, og det er at det er tåke på Gardermoen. Da blir posten stående igjen.

Annonse