Julenett

Annonse


Sigar til far, fôr til mor

Julenett– Julesalget har vært veldig bra. Inkludert satsingen i utlandet har vi femdoblet salget i forhold til fjoråret. På det norske markedet er salget doblet, opplyser Frode Lervik, adm. direktør i CoShopper.

I følge salgstallene fra CoShopper var det Samsungs DVD-spiller som fant veien til flest juletrær i år. Andre populære gaver var dansematten(!), sparkesykkel og Flåklypa-spillet. Av de mer immaterielle pakkene var det stor interesse for tellerskritt og strøm – sistnevnte en svært kjærkommen gave i disse Nordpol-kalde romjulstider.

– Våre medlemmer handler for gjennomsnittlig 2500 kroner – pluss en tusenlapp under julesalget.

Erfaring teller

Kvinner har blitt langt mer trygge på netthandel, skal man tro Lervik og CoShopper. I fjor var bare 3 prosent av nettbutikkens julekunder kvinner, mot hele 30 prosent i år. De fleste av kundene er paradoksalt nok bosatt i byene, der tilgangen på tradisjonelle butikker størst, noe Lervik forklarer med at byfolk er mer bevandret på Internett enn folk bosatt i distriktene. Det forventes en forskyvning i dette forholdet ettersom flere får erfaring i bruk av Internett.

Annonse


Kjønnsdeling nettsalg

Nettbutikken eGeneration, som satser på klær til barn, avviker noe fra den tradisjonelle kjønnsdelingen på nettet – her er de fleste av kundene kvinner, og de handler i overveiende grad ullundertøy.

– Ullundertøyet står for 40-45 prosent av desembersalget, som vi godt kan kalle julesalget, sier Robert Busch i eGeneration. – Det hadde selvsagt vært hyggelig med en voldsom julehandel, men julen er ikke noe være eller ikke-være for oss.

Busch kan ut fra navnene på handlekurvene fortelle at 60 prosent av kundene er kvinner, men at de mennene som handler, gjennomgående bruker mest penger. Gjennomsnittlig handler hver kunde for 1500 kroner hos eGeneration.

Håkon Aanonsen i Sigar.com kan fortelle om den stikk motsatte virkelighet – her er 90 prosent av kundene menn. Omsetningen før jul er omtrent som forventet, i følge den daglige lederen for sigarnettbutikken.

– Jeg er godt fornøyd. Økningen er på ca. 40 prosent i forhold til i fjor. Gjennomsnittlig handler hver kunde for opp mot 800 kroner per kjøp, opplyser Aanonsen.

Sigar.com avviker noe fra resten av ebutikkmarkedet ved at en stor andel av kundene er bosatt i distriktene. Aanonsen forteller at kundene stort sett kommer fra områder der sigarer er vanskelig tilgjengelige, som »i Finmark og dalom, der de mangler sigarbutikker».

Annonse