Annonse


SPILLTEST: Project IGI

Project IGI kan best beskrives som en slags kjempelang actionsekvens tatt rett ut fra en Bond-film. I rollen som den superhemmelige freelance-agenten David Llewelyn Jones blir du sendt ut på oppdrag for amerikanske og britiske myndigheter.

Gjennom spillets 14 brett skal man infiltrere diverse militære anlegg, noe som naturligvis innebærer mye sniking, sabotasje, avledningsmanøvrer, og naturligvis en haug med slemme fiender du må plaffe ned (det er jo enten dem eller deg).

Tenk og skyt

De fleste spill av denne typen går ut på gå rundt og skyte folk, mens man samler ammunisjon og plukker opp nye våpen. I så måte er Project IGI intet unntak. Heldigvis legges det samtidig stor vekt på at man skal angripe problemene på en litt mer intelligent måte. “Think your way in, shoot your way out”, heter det i markedsføringen.

Treffsikker fiende

For å klare oppdragene må man være flink til å unngå sikkerhetskameraer, og planlegge infiltrasjonen nøye. Ofte er det lurt å legge opp til færrest mulige konfrontasjoner, for ett velplassert skudd fra fienden kan være nok til å ta livet av deg i Project IGI

Annonse


Kinofølelse

Mesteparten av spillet foregår i første person, men når du gjør ting som å klatre i stiger, dirke låser, betjene datamaskiner, eller henge fra strømledninger (!), skifter kameravinkelen for å gi et godt overblikk over handlingen, noe som gir Project IGI en fin cinematisk dimensjon.

Store brett

Det som imponerer mest med grafikken, er den utrolige følelsen av størrelse på de forskjellige brettene. Ofte er militærbasene enorme, og ligger omgitt av tilsynelatende uendelige fjellmasser som du kan spasere rundt (men se opp for minefelt).

Du kan stå laaaangt unna en samling bygninger og ha full oversikt, men samtidig trekke frem kikkerten og zoome inn til forbløffende detaljnivå – alt flyter fint og knirkefritt. Kombinasjonen av store utendørs landskap med trange innendørs-miljøer gir en følelse av realisme som er blant det beste vi har sett i spill av denne typen.

Irriterende dødtid

Det kreves streng disiplin og mange forsøk for å klare de forskjellige oppdragene. Ofte kan en liten feil koste deg livet. Derfor er det veldig frustrerende at det faktisk ikke er mulig å lagre spillet når man vil, og at man derfor bestandig må starte helt fra begynnelsen av oppdraget når man dør. Og dø vil du garantert, mange, mange ganger!

Enkelte av oppdragene er så lange at de tar 30-40 minutter å spille gjennom, og da kan du jo selv forestille deg hvor irriterende det er å gjøre en bitteliten feil etter 35 minutter, som gjør at du må begynne helt forfra.

Men så blir jo samtidig følelsen av tilfredshet når man endelig har klart oppdraget desto større…

Project IGI er et oppslukende, intenst, og vellaget spill av ypperste klasse, som med en skikkelig lagringsfunksjon og en noe mindre lineær utfølelse ville tangert Deus Ex som årets førstepersons actionspill. Nok en stjerne i margen for norske spillutviklere.

Annonse