WAP eller web?

– Det var ikke Nokia 7110 og den varianten av WAP (Wireless Application Protocol) som var greia. Det var kun en ren teknologidemonstrasjon, sier konsernsjef Olav Folkestad i Bekk til ITavisen.no, og legger til:

– Vi har fortsatt stor tro på mobilt Internett.

Kikker på USA

Nylig ble det norske Internett- og e-business-selskapet Bekk kjøpt opp av det amerikanske Internett-selskapet C-bridge. 70 ansatte i Oslo fikk plutselig 667 nye medarbeidere spredt over USA, Europa og Asia.

Annonse

Til nå har USA vært foran Europa når det gjelder bruk og teknologisk spisskompetanse på Internett. Folkestad tror at amerikanerne er på full fart etter også når det gjelder mobilt Internett.

– I USA er mye av Internett de-hypet. De har hatt en læring og erfaring som vi ikke har hatt. Norge og Norden har vært tidlig ute med å ta i bruk ny teknologi, men vi har vært trege på kommersialisering. Her er amerikanerne mye flinkere, sier Bekk-sjefen.

Tar med hjem

Fra USA har han hentet inn nordmannen Frithjof Frederiksen som strategisk manager inne mobilteknologi.

– Skandinavia har et mulighetens vindu som er i ferd med å lukke seg. Det amerikanske markedet har begynt med mobile applikasjoner, både innen B2B og B2C, sier Frederiksen.

Han peker blant annet på amerikanernes omfattende bruke av såkalte «pagere» (personsøkere med tekstmuligheter). Bekk bidro i de amerikanske prosjektene til C-bridge, for så å kunne ta med seg Internett-løsninger hjem til Norge.

Ikke bare en kanal

For Folkestad og hans medarbeidere har ikke mistet troen på mobilt Internett selv om WAP har floppet. De advarer derimot bedrifter mot å satse kun på enkelte kanaler.

– Man må ikke bygge løsninger som ikke er forberedte for multikanaler. Og mobilt Internett er en del av denne multikanalstrategien, sier Olav Folkestad.

E2E og de store

Bekk mener at man nå står foran bølge nummer 2 innen mobilt Internett.
Teknologidemonstrasjonen er over. Nå kommer de store bedriftene som vil inkludere mobile løsninger inn i sin Internett-systemer.

B2B og B2C har vært to av motebegrepene i år 2000. Nå må vi i følge Frederiksen lære oss betydningen av E2E – enterprise-to-employer (bedrift-til-ansatt). I dette begrepet ligger viktigheten av å skape god mobil datakommunikasjon mellom et selskap og deres ansatte, som er ute hos kunden og på vei mellom kunder.

Frederiksen og Folkestad tror at det hovedsak er to bransjer som vil komme med på toppene av 2. bølge mobilt Internett – nemlig bank/forsikring/finans og telekombransjen.

Enkelt og kraftig

Folkestad peker på at mange av de første WAP-løsninger var tunge og krevende. Han har mer tro på enkle front-end-løsninger – tynne klienter, og der prosesseringen skjer på tyngre løsninger på tjenermaskinsiden.

Hvorfor skal man for eksempel være nødt til å taste hele bankkontonumret på 11 sifre på via en WAP-telefon når det er mulig å kjenne igjen brukeren via telefonnumret og en sikker løsning i bakgrunnen?

Partnersøk

Folkestad opplyser at Bekk nå er på leting etter norske Internett-selskaper som er spesialister innen sin nisje. Selskaper som de ønsker å jobbe med som partnere, og som de vil ta med i prosjekter i utlandet.

Annonse
Annonse