En rekke nettfirmaer uttrykker nå et sterkt ønske om å få bredere senderettigheter under fremtidige olympiader. Den Internasjonale Olympiske Komité (IOC) sier nettet ikke kan brukes til OL-sendinger før netttjenestene kan garantere at siden bare kan leses av innbyggerne i hjemmesidens hjemland.
I tillegg er både kringkastings- og internettrettigheter solgt for samtlige Olympiader frem til vinter-OL 2010. NBC har kjøpt senderettighetene til OL i USA ut år 2008 for 32 milliarder kroner – et beløp det er vanskelig å matche.
Den europeiske sportstjenesten Rivals.net og andre nye medier møter i disse dager utsendinger fra NBC og den Internasjonale Olympiske Komité (IOC) i Salt Lake City for å snakke om Olympiadens fremtid på nettet.
– Vi mener at IOCs favorisering av kanalen NBC under OL i Sydney var en fatal feil, sier Gavin Chittick, økonomidirektør i sportssiden Sports.com.
– Vi må få større tilgang til de olympiske leker – spesielt i forbindelse med senderettigheter og akkreditering av journalister.
Annonse
– På dette punkt tror vi ikke Internett som internasjonalt medium har tilstrekkelig potensial, svarer Franklin Servan-Schreiber, ansvarlig for nye medier i IOC.
Servan-Schreiber sier det er utenkelig at IOC vil gjøre noe som skader forholdet til kringkastingsselskapene. Til det er forholdet altfor lønnsomt; under lekene i Sydney sto de store kringkasterne for 51 prosent av de samlede inntektene, eller over 12 av tilsammen 24 milliarder kroner.
Annonse