Christoffersen, Terje

Annonse


NetCom jakter innholdspartnere

Christoffersen, TerjeNetCom vil i liten grad selv stå for dette innholdet. Men interessante tjenester er nødvendig, om kundene skal spandere to til tre ganger mer på mobilen.

Startskuddet har gått i jakten på å skaffe innholdsblandingen, som skal tilbys på neste generasjons mobilnett, når UMTS rulles ut til neste år. Telenor har et forsprang når det gjelder investeringer, etter å ha kjøpt nesten 30 prosent av A-pressen.

Konkurranse

– Det er kanskje bedriftsøkonomisk gunstig, men samfunnsøkonomisk er det det ikke, kommenterer Christoffersen Telenors investeringer i A-pressen.

Når UMTS kommer til neste år, så skal sidene fylles med innhold. NetCom legger selv opp til å tilby lite av dette, og er allerede i diskusjoner med innholdsleverandører.

Annonse


Dialog

Christoffersen bekrefter at de allerede har samtaler med lokale leverandører, og at både Schibsted og Orkla vil være interessante samarbeidspartnere. Det samme gjelder for NRK og TV2. Forhandlinger har latt vente på seg før en avklaring av hvem som får konsesjon.

Det kan også være snakk om store internasjonale partnere som CNN, men da vil trolig en avtale gå i regi av Telia.

– Vi har også en rekke avtaler med innholdsleverandører i Sverige, sier viseadministrerende direktør Kenneth Karlberg i Telia. Han mener det kan være aktuelt med avtaler med flere av disse.

NetCom regner med å ansette 40 – 50 personer ganske raskt som en følge av at de fikk lisensen.

De operatørene som knyttet til seg innholdsleverandører tapte i kampen om UMTS-lisensene. Det betyr at følgende leverandører nå kan vurdere nye partnere: Schibsted, Orkla, Aller, Dagbladet på mediasiden. Posten, OBOS og Haakongruppen var med i alliansen Reach, som ikke nådde fram..

Annonse