Etter planen skal de første Telenor-kundene få installert ADSL fra i morgen fredag 1.desember, og de første NextGenTel kundene er allerede blitt ADSL-brukere.
ADSL er et rent dataabonnement. Men etter det ITavisen.no erfarer så bruker folk flest telefonlinja, enten det er ISDN eller analoge linjer, stadig mer til surfing på nett og mindre til tale.
Mobil dekker telefonbehovet
Stadig flere får mobil dekket gjennom arbeidsplassen, og det er derfor grunn til å tro at de benytter hjemmetelefonen i noe mindre grad. Og med et dataabonnement, har man også muligheten til å benytte IP-telefoni. Derfor burde ikke et fasttelefon-abonnement oppleves som et «må ha».
Telenor krever at deres ADSL-kunder har et telefon- eller ISDN-abonnement hos dem. Hos konkurrenten NextGenTel kreves det ikke at man har et telefonabonnement.
Annonse
– Vi krever at man allerede har en telefonlinje inn i huset, men det er ikke noe krav at kunden har et telefonabonnement, sier markedsdirektør Morten Ågnes i NextGentel, til ITavisen.no.
Vil kun ha totalkunder
Ikke bare krever Telenor at kundene har et telefon eller et IDSN-abonnement, for å få installert ADSL, de krever også et dette telefonabonnementet er hos dem.
Både Telenor og NextGenTel planlegger egne tilbud på IP-telefoni neste år.
– Vi har også endret våre vilkår. Inntil nå har vi hatt minimum ett års bindingstid, men nå er det seks ukers oppsigelse uansett, sier Ågnes. Dette gjelder også allerede inngåtte avtaler.
Telenor dekker mer
Et av Telenors store fortrinn i forhold til sine konkurrenter, er at de når flere kunder på en gang.
– Vi starter en massiv utbygging i løpet av vinteren, sier Ågnes, som ikke kan fortelle når andre byer enn Bergen kan få deres abonnement.
Telenor sitt tilbud
NextGentel sitt tilbud
(Billigste varianten er med to års bindingstid)
Annonse