Med Nokias utrolige markedsposisjon er det ingen som våger å overse selskapets vurderinger av fremtidens mobile marked. Nokia behøver ikke nødvendig vis ha rett – stemmer ikke kartet med terrenget har de innflytelse nok til å omdefinere terrenget.
For å kartlegge våre vaner, ønsker og behov gjennomfører selskapet en rekke brukerundersøkelser. Her er oversikten over mobilbrukernes 10 på topp i klassene proff, kvinner, ungdom og teknofile:
PROFF | KVINNER |
|
|
UNGDOM | TEKNOFILE |
|
|
Ikke uventet har alle brukergrupper meldinger og e-post på topp. Å kunne gi eller ta imot meldinger er jo selve grunnideen for mobiltelefonen.
Men undersøkelsene Nokia har gjennomført peker bare i liten grad ut retningen for fremtidens mobiltjenester. Nye underholdningsfunksjoner som video og MP3 er ikke inne på listene i det hele tatt.
I Japan finnes det underholdningstilbud som ennå ikke er tilgjengelige i Europa, og de viser seg å slå bedre an en noen hadde spådd på forhånd.
Annonse